Projekt
Ustawa
z dnia ....................................
o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Art. 1. W ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33) w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 1h otrzymuje brzmienie:
„1h. Lekarz, który odbywa specjalizację w ramach rezydentury, otrzymuje zasadnicze wynagrodzenie miesięczne ustalane przez ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia, do dnia 15 stycznia każdego roku, w wysokości nie mniejszej niż 70 % tego wynagrodzenia.”;
2) po ust.1h dodaje się ust.1ha i 1hb w brzmieniu:
„1ha. Wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 1h, jest zróżnicowana ze względu na:
1) dziedzinę medycyny, w której lekarz odbywa specjalizację w ramach rezydentury, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin uznanych za priorytetowe;
2) rok, na którym lekarz odbywa specjalizację w ramach rezydentury.
1hb. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego, z podziałem na wynagrodzenie w poszczególnych dziedzinach medycyny, w których jest odbywana specjalizacja w ramach rezydentury, z uwzględnieniem przepisów ust. 1h i 1ha, kierując się koniecznością zapewnienia dostępności pacjentów do świadczeń specjalistycznych.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 12 marca 2008 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. Nr 58, poz. 351) art. 2 otrzymuje brzmienie:
,,Art. 2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5 ust. 5, art. 7 ust. 8, art. 16 ust. 2 oraz art. 41 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7a, art. 16 ust. 2 oraz art. 41 ust. 9 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.”.
Art. 3. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1hb ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 30 marca 2009 r.
2. Zasadnicze wynagrodzenie miesięczne określone w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, przysługuje od dnia 1 stycznia 2009 r., w tym również lekarzom, którzy ukończyli specjalizację przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia.
3. Do dnia wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zasadnicze wynagrodzenie miesięczne jest wypłacane lekarzom odbywającym specjalizację w ramach rezydentury na dotychczasowych zasadach.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.
Uzasadnienie
Zmiana wprowadzona projektowaną regulacją ma na celu zróżnicowanie wynagrodzenia lekarzy i lekarzy dentystów odbywających szkolenie specjalizacyjne w ramach rezydentury. Zróżnicowanie to uzależnione byłoby od dziedziny medycyny oraz od okresu odbytej specjalizacji.
Przesłanką do wprowadzenia tej regulacji jest między innymi zachęcanie młodych lekarzy do podejmowania specjalizacji w dziedzinach priorytetowych, w których jest obserwowane ograniczenie dostępności świadczeń lekarzy specjalistów. Do deficytowych specjalności należą: epidemiologia, geriatria, medycyna rodzinna, onkologia kliniczna, patomorfologia oraz rehabilitacja medyczna, jak również anestezjologia i intensywna terapia, neonatologia, ortopedia i traumatologia narządu ruchu, chirurgia i inne.
Regulacja ta pozwoli na zachęcenie lekarzy do podejmowania specjalizacji, co zapewni poprawę dostępności pacjentów do świadczeń specjalistycznych, jak również zapobiegnie tzw. „luce pokoleniowej” w wielu specjalnościach i ograniczy migracje młodych lekarzy.
Zasadne i słuszne jest również rozwiązanie, aby lekarze i lekarze dentyści, odbywający specjalizację na np. trzecim roku, otrzymywali wyższe wynagrodzenie, stosownie do nabytych w poprzednich latach umiejętności, od tych lekarzy, którzy specjalizację rozpoczynają.
Przedmiotowa ustawa nie powoduje skutków dla budżetu państwa oraz samorządu terytorialnego, ponieważ zróżnicowanie wynagrodzenia będzie dokonywane w ramach zarezerwowanych w planie finansowym Funduszu Pracy środków na rezydentury w kwocie 402 983 tys. zł. Wysokość tych środków pozwoli na zaplanowanie miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego na 2009 r. na poziomie 110 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za 2007 r. (zgodnie z art. 16 ust 1h ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Obecnie wysokość zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarza rezydenta wynosi 2 473 zł.
Dla potrzeb różnicowania wynagrodzeń przyjęto, iż mnożnik tego wynagrodzenia będzie większy o 15 punktów procentowych dla lekarza specjalizującego się w dziedzinie uznanej za priorytetową i wyniesie 125 %.
Dodatkowo po drugim roku specjalizacji mnożnik ten będzie większy o 10 punktów procentowych i wyniesie odpowiednio 120 % dla lekarza w dziedzinie medycyny nieuznanej za dziedzinę priorytetową oraz 135 % dla lekarza w dziedzinie priorytetowej.
Zmiana zawarta w art. 2 ustawy z dnia 12 marca 2008 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty polegająca na wydłużeniu okresu obowiązywania dotychczasowych rozporządzeń z 12 do 24 miesięcy ma na celu niedokonywanie ciągłych zmian w odniesieniu do sposobu kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów. W Ministerstwie Zdrowia zostały podjęte prace nad opracowaniem nowej regulacji ustawowej dotyczącej wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, konsumującej w znacznym stopniu przepisy dotyczące kształcenia lekarzy, zawarte dotychczas w utrzymanych w mocy aktach wykonawczych. Intencją projektodawcy jest nie tylko przeniesienie przepisów zawartych w rozporządzeniach, które stanowią, zgodnie z wymogami Konstytucji, materię ustawową, ale przede wszystkim daleko idąca reorganizacja systemu kształcenia, w tym odbywania specjalizacji. Wobec tego, iż specjalizacje są procesem ciągłym, nie jest zasadne i korzystne dla obywateli dokonywanie ciągłych zmian prawnych w tym zakresie, w efekcie czasowych i fragmentarycznych, które mogłyby podważać zaufanie obywateli do państwa. Zgodnie z Planem prac Rady Ministrów na I półrocze 2009 r. projekt założeń do ww. ustawy ma zostać rozpatrzony przez Radę Ministrów w I kwartale 2009 r., podczas gdy zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 2 ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty dotychczasowe rozporządzenia wygasłyby z dniem 23 kwietnia 2009 r. Termin 23 kwietnia 2010 r. jest wystarczający na opracowanie kompleksowej regulacji ustawowej i jej wejścia w życie.
Termin wejścia w życie projektowanej ustawy został określony na dzień 1 marca 2009 r. Wobec faktu, że projekt dotyczy wynagrodzeń lekarzy rezydentów, wypłacanych za okres od dnia 1 stycznia 2009 r., ze środków zarezerwowanych na ten cel w planie finansowym Funduszu Pracy, konieczne jest jak najszybsze wejście w życie regulacji. Dalsza zwłoka w tej sprawie powodowałaby stan niepewności lekarzy rezydentów w zakresie przysługujących im uprawnień i opóźniła przystąpienie lekarzy i lekarzy dentystów do odbywania specjalizacji w dziedzinach deficytowych.
Wprowadzenie w ww. terminie zmian zawartych w art. 2 projektu w zakresie wydłużenia okresu obowiązywania aktów wykonawczych, utrzymanych w mocy w drodze ustawy z dnia 12 marca 2008 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty uchroni przed powstaniem ewentualnej luki prawnej związanej z ich wygaśnięciem z dniem 23 kwietnia 2009 r. W ten sposób zostanie zabezpieczony właściwy proces kształcenia lekarzy specjalistów przed wejściem w życie nowej kompleksowej regulacji ustawowej dotyczącej wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty.
W przypadku niedotrzymania, ze względu na powyższy termin wejścia w życie ustawy, 14-dniowego vacatio legis, nie zostanie naruszona zasada demokratycznego państwa prawa, gdyż projektowana ustawa zawiera korzystniejsze niż dotychczas regulacje dla jej adresatów i nie nakłada dodatkowych obowiązków na podmioty prawa.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje lekarskie.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt został zaopiniowany przez Naczelną Radę Lekarską. Uwagi Naczelnej Rady Lekarskiej nie zostały uwzględnione, ze względu na wykraczanie poza zakres przedmiotowy proponowanej nowelizacji.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowa ustawa nie powoduje skutków dla budżetu państwa oraz samorządu terytorialnego, ponieważ zróżnicowanie wynagrodzenia będzie dokonywane w ramach zarezerwowanych w planie finansowym Funduszu Pracy środków na rezydentury w kwocie 402 983 tys. zł. Zakładając w przyszłym roku niezmieniony poziom wynagrodzenia lekarzy w wysokości wynoszącej w chwili obecnej 2 473 zł, na sfinansowanie wszystkich rezydentur należałoby przeznaczyć środki w wysokości 296 714 941 zł. Zatem na podwyżki wynagrodzeń według nowych zasad wynagradzania będzie przeznaczonych 106 268 059 zł.
Wysokość tych środków pozwoli na zaplanowanie zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego na 2009 r. na poziomie 110 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za 2007 r. (zgodnie z art. 16 ust 1h ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
Dla potrzeb różnicowania wynagrodzeń przyjęto, iż mnożnik wynagrodzenia będzie większy
o 15 punktów procentowych dla lekarza specjalizującego się w dziedzinie uznanej za priorytetową i wyniesie 125 %.
Po przyjęciu proponowanej kalkulacji przewiduje się, że zasadnicze wynagrodzenia miesięczne lekarzy rezydentów będą się kształtowały następująco:
Wynagrodzenie
zasadnicze
w 2009 r.
W pierwszych dwóch latach rezydentury
Rezydent w zwykłej dziedzinie medycyny 3 170 zł
Rezydent w priorytetowej dziedzinie medycyny 3 602 zł
Po dwóch latach rezydentury
Rezydent w zwykłej dziedzinie medycyny 3 458 zł
Rezydent w priorytetowej dziedzinie medycyny 3 890 zł
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja może mieć wpływ na rynek pracy poprzez zachęcenie lekarzy do podejmowania specjalizacji lekarskich, zwłaszcza w dziedzinach uznanych za deficytowe.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację regionów.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Projektowana regulacja zachęci lekarzy i lekarzy dentystów do podejmowania szkolenia specjalizacyjnego i zwiększy liczbę specjalistów na rynku pracy w dziedzinach medycyny uznanych za deficytowe, co poprawi sytuację w ochronie zdrowia i dostępność do specjalistycznych świadczeń opieki zdrowotnej.
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Projekt nie będzie miał wpływu na warunki życia ludności.