Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia .............................

 

o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw1)

 

 

Art. 1. W ustawie z dnia 21 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

 

1) w art. 277 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Wpływy z tytułu opłat i kar stanowią przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochody budżetów powiatów i budżetów gmin.”;

 

2) w art. 318 ust. 6a otrzymuje brzmienie:

„6a. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku przesyła egzemplarz decyzji orzekającej w sprawie terminu płatności opłaty albo kary do właściwego powiatu albo gminy, których dochodów dotyczy odroczenie.”;

 

3) w art. 362 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

„3. W przypadku braku możliwości nałożenia obowiązku podjęcia działań, o których mowa w ust. 1, organ ochrony środowiska może zobowiązać podmiot korzystający ze środowiska do uiszczenia na rzecz budżetów właściwych gmin, z zastrzeżeniem ust. 4, kwoty pieniężnej odpowiadającej wysokości szkód wynikłych z naruszenia stanu środowiska.

4. Jeżeli szkody dotyczą obszaru kilku gmin, organ, o którym mowa w ust. 1, zobowiąże do wpłaty kwot na rzecz budżetów właściwych gmin proporcjonalnie do wielkości szkód.”;

 

4) w art. 386 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej;”;

5) w tytule VII w dziale II tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:

 „Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej”;

 

6) uchyla się art. 400;

 

7) dodaje się art. 400a – 400s w brzmieniu:

„Art. 400a. 1. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje:

1) opracowywanie planów służących gospodarowaniu wodami, planów ochrony przeciwpowodziowej i przeciwdziałania skutkom suszy oraz utworzenie i utrzymanie katastru wodnego;

2) przedsięwzięcia związane z ochroną wód;

3) wspomaganie osłony hydrologicznej i meteorologicznej społeczeństwa oraz gospodarki, a także rozpoznawanie, kształtowanie i ochronę zasobów wodnych kraju;

4) wspomaganie realizacji zadań w zakresie rozpoznawania, bilansowania i ochrony wód podziemnych w celu ich racjonalnego wykorzystania przez społeczeństwo i gospodarkę;

5) wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej;

6) działania z zakresu zagospodarowania odpadów nielegalnie przemieszczonych, w przypadkach, o których mowa w art. 23 – 25 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006, str. 1), oraz wspomaganie realizacji zadań przeciwdziałających nielegalnemu przemieszczaniu odpadów;

7) koszty gospodarowania odpadami z wypadków, o których mowa w art. 17b ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 i Nr 88, poz. 587 oraz z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 223, poz. 1464);

8) przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami;

9) przedsięwzięcia związane z ochroną powierzchni ziemi;

10) wydatki na prace, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. Nr 74, poz. 856 oraz z 2003 r. Nr 175, poz. 1693);

11) badania, upowszechnianie ich wyników, a także postępu technicznego w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

12) rozwój przemysłu produkcji środków technicznych i aparatury kontrolno--pomiarowej, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej;

13) rozwój sieci stacji pomiarowych, laboratoriów i ośrodków przetwarzania informacji, służących badaniu stanu środowiska;

14) system kontroli wnoszenia przewidzianych ustawą opłat za korzystanie ze środowiska, a w szczególności tworzenia baz danych podmiotów korzystających ze środowiska obowiązanych do ponoszenia opłat;

15) wspomaganie realizacji zadań państwowego monitoringu środowiska, innych systemów kontrolnych i pomiarowych oraz badań stanu środowiska, a także systemów pomiarowych zużycia wody i ciepła;

16) wspomaganie systemów gromadzenia i przetwarzania danych związanych z dostępem do informacji o środowisku;

17) działania polegające na zapobieganiu i likwidowaniu poważnych awarii oraz szkód górniczych, a także ich skutków;

18) prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy;

19) przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i likwidowanie ich skutków dla środowiska;

20) zapobieganie skutkom zanieczyszczenia środowiska lub usuwanie tych skutków, w przypadku gdy nie można ustalić podmiotu za nie odpowiedzialnego;

21) przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza;

22) wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii;

23) wspomaganie działalności związanej z wytwarzaniem biokomponentów i biopaliw ciekłych;

24) wspomaganie ekologicznych form transportu;

25) działania z zakresu rolnictwa ekologicznego bezpośrednio oddziałujące na stan gleby, powietrza i wód, w szczególności na prowadzenie gospodarstw rolnych produkujących metodami ekologicznymi położonych na obszarach podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.3));

26) działania związane z utrzymaniem i zachowaniem parków oraz ogrodów, będących przedmiotem ochrony na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

27) opracowywanie planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz prowadzenie monitoringu przyrodniczego;

28) profilaktykę zdrowotną dzieci zamieszkałych na obszarach, na których występują przekroczenia standardów jakości środowiska;

29) przedsięwzięcia związane z ochroną i przywracaniem chronionych gatunków fauny i flory w śródlądowych wodach powierzchniowych płynących;

30) przedsięwzięcia związane z ochroną przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień oraz parków;

31) zadania związane ze zwiększaniem lesistości kraju oraz zapobieganiem szkodom w lasach i likwidacją tych szkód, spowodowanych przez czynniki biotyczne i abiotyczne;

32) edukację ekologiczną oraz propagowanie działań proekologicznych i zasady zrównoważonego rozwoju;

33) przygotowanie i obsługę konferencji krajowych i międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

34) działania z zakresu gromadzenia i rozpowszechniania informacji o najlepszych dostępnych technikach oraz działania związane z rejestracją i analizą wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego i wydanych pozwoleń zintegrowanych, o których mowa w art. 206 i 212;

35) opracowywanie i wdrażanie nowych technik i technologii w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w szczególności dotyczących ograniczania emisji i zużycia wody, a także efektywnego wykorzystywania paliw;

36) wydatki na nabywanie, utrzymanie, obsługę i zabezpieczenie specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, służących wykonywaniu działań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

37) wojewódzkie programy ochrony środowiska, programy ochrony powietrza, programy ochrony przed hałasem, programy ochrony i rozwoju zasobów wodnych, plany gospodarki odpadami, plany gospodarowania wodami, Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych oraz plany działań krótkoterminowych, o których mowa w art. 92 ust. 1, a także wspomaganie realizacji tych programów i planów;

38) inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju i polityki ekologicznej państwa.

2. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje także:

1) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych i działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi;

2) współfinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169, poz. 1420 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1058);

3) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych i działań realizowanych z udziałem środków bezzwrotnych pozyskiwanych w ramach współpracy z organizacjami międzynarodowymi oraz współpracy dwustronnej.

3. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości udzielania tej pomocy oraz zapewnienia zgodności udzielonej pomocy z warunkami jej dopuszczalności.

 

Art. 400b. 1. Na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”.

2. Narodowy Fundusz jest państwową osobą prawną, a wojewódzkie fundusze są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia ................... o finansach publicznych (Dz. U. Nr ..., poz. ...).

 

Art. 400c. 1. Celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie działalności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o której mowa w art. 400a ust. 1 i 2.

2. Celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie działalności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o której mowa w art. 400a ust. 1 pkt 1 – 9 i 11 – 38 oraz ust. 2.

 

Art. 400d. 1. Organami Narodowego Funduszu są Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu i Zarząd Narodowego Funduszu.

2. Obsługę Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i Zarządu Narodowego Funduszu zapewnia Biuro Narodowego Funduszu.

 

Art. 400e. 1. Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu liczy 12 osób.

2. Skład i strukturę Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu ustala, w drodze zarządzenia, minister właściwy do spraw środowiska, uwzględniając w składzie Rady Nadzorczej:

1) dwóch przedstawicieli strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;

2) przedstawiciela ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

3) przedstawiciela ministra właściwego do spraw gospodarki;

4) przedstawiciela ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;

5) przedstawiciela organizacji ekologicznych o zasięgu ogólnokrajowym, które posiadają struktury organizacyjne na terenie całego kraju, zgłoszonego przez te organizacje i cieszącego się poparciem największej liczby tych organizacji.

3. Minister właściwy do spraw środowiska ogłasza w prasie o zasięgu ogólnokrajowym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej rozpoczęcie procedury zgłaszania kandydatów na przedstawiciela organizacji ekologicznych w Radzie Nadzorczej Narodowego Funduszu, wskazując jednocześnie miejsce i 30-dniowy termin ich zgłaszania.

4. Organizacje ekologiczne dokonują zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3, w formie pisemnej.

5. W razie niezgłoszenia przedstawicieli przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego lub organizacje ekologiczne minister właściwy do spraw środowiska może delegować na ich miejsce swoich przedstawicieli.

6. Członków Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw środowiska, uwzględniając stanowiska podmiotów, o których mowa w ust. 2.

7. Przewodniczącego Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu wyznacza minister właściwy do spraw środowiska.

 

Art. 400f. 1. Organami wojewódzkich funduszy są rady nadzorcze wojewódzkich funduszy i zarządy wojewódzkich funduszy.

2. Obsługę rad nadzorczych wojewódzkich funduszy i zarządów wojewódzkich funduszy zapewniają biura wojewódzkich funduszy.

 

Art. 400g. 1. Rady nadzorcze wojewódzkich funduszy liczą po 7 osób.

2. W skład rad nadzorczych wojewódzkich funduszy wchodzą:

1) regionalni dyrektorzy ochrony środowiska albo ich zastępcy, będący regionalnymi konserwatorami przyrody, albo wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska albo ich zastępcy;

2) przewodniczący regionalnych rad ochrony przyrody albo ich zastępcy albo przewodniczący regionalnych komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko albo ich zastępcy;

3) przewodniczący komisji właściwych do spraw środowiska sejmików województw albo ich zastępcy;

4) dyrektorzy albo wicedyrektorzy departamentów do spraw ochrony środowiska urzędów marszałkowskich;

5) przedstawiciele organizacji ekologicznych zgłoszeni przez organizacje działające i posiadające struktury organizacyjne na terenie danego województwa i cieszący się poparciem największej liczby tych organizacji;

6) przedstawiciele samorządów gospodarczych wybrani przez sejmiki województw spośród kandydatów zgłoszonych przez samorządy gospodarcze;

7) przewodniczący rad wyznaczeni przez ministra właściwego do spraw środowiska spośród pracowników Biura Narodowego Funduszu lub urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw środowiska.

3. Marszałkowie województw ogłaszają w prasie o zasięgu regionalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej rozpoczęcie procedury zgłaszania kandydatów na przedstawicieli organizacji ekologicznych w radach nadzorczych wojewódzkich funduszy, wskazując jednocześnie miejsce i 30-dniowy termin ich zgłaszania.

4. Organizacje ekologiczne dokonują zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3, w formie pisemnej.

5. Członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy powołują i odwołują, uwzględniając stanowisko podmiotów, o których mowa w ust. 2, sejmiki województw, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.

6. Minister właściwy do spraw środowiska odwołuje członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jeżeli przestali oni pełnić funkcje, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.  7. Zarządy województw odwołują członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jeżeli przestali oni pełnić funkcje, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4.

 

Art. 400h. 1. Do zadań Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz rad nadzorczych wojewódzkich funduszy należy odpowiednio:

1) ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

2)    uchwalanie projektów rocznych planów finansowych;

3)    ustalanie zasad udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji, dopłat do oprocentowania kredytów bankowych oraz dokonywania częściowych spłat kapitału kredytów bankowych;

4)    zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu oraz zarządów wojewódzkich funduszy w sprawach emisji obligacji własnych oraz zaciągania kredytów i pożyczek;

5)    zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu oraz zarządów wojewódzkich funduszy o udzielenie pożyczek i dotacji, których wartość jednostkowa przekracza:

a) w przypadku pożyczki lub dotacji z Narodowego Funduszu – równowartość odpowiednio kwoty 1.000.000 euro lub 500.000 euro,

b) w przypadku pożyczki lub dotacji z wojewódzkiego funduszu – 0,5 % przychodów uzyskanych przez ten fundusz w roku poprzednim;

6)    zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu Narodowego Funduszu oraz zarządów wojewódzkich funduszy z działalności i rocznych sprawozdań finansowych Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

7)    ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu Narodowego Funduszu i pracowników Biura Narodowego Funduszu oraz członków zarządów wojewódzkich funduszy i pracowników biur wojewódzkich funduszy;

8)    kontrola działalności Zarządu Narodowego Funduszu i zarządów wojewódzkich funduszy;

9)    składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego, sprawozdań z działalności:

a) Narodowego Funduszu – ministrowi właściwemu do spraw środowiska,

b) wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa;

10) zatwierdzanie wyboru podmiotu właściwego do badania sprawozdania finansowego.

2. Do zadań Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu należy także:

1) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw środowiska oraz ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej, w celu uzgodnienia, wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

2) uchwalanie, raz na 4 lata, wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego pierwszy rok objęty tą strategią;

3) uchwalanie, raz na 4 lata, strategii działania Narodowego Funduszu, wynikającej ze wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, do dnia 30 września roku poprzedzającego pierwszy rok objęty tą strategią;

4) uchwalanie, na podstawie polityki ekologicznej państwa i list przedsięwzięć priorytetowych przedkładanych przez wojewódzkie fundusze, planu działalności i zatwierdzanie list priorytetowych programów Narodowego Funduszu, do dnia 31 stycznia każdego roku; listy programów priorytetowych w części dotyczącej gospodarki wodnej wymagają uzgodnienia z Prezesem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;

5) uchwalanie planu zadaniowego;

6) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu o udzielenie poręczeń, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu przekracza równowartość kwoty 1.000.000 euro;

7) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu w sprawach nabywania obligacji, obejmowania lub nabywania akcji i udziałów w spółkach oraz wnoszenia udziałów do spółek.

3. Do ustalania wysokości i sposobu pobierania opłaty prowizyjnej z tytułu udzielania poręczeń spłaty kredytów oraz zwrotu środków, pochodzących ze źródeł zagranicznych, przeznaczonych na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, stosuje się odpowiednio przepisy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.

4. Do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy należy także:

1) uchwalanie, raz na 4 lata, strategii działania wojewódzkich funduszy, wynikających ze wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy oraz z uwarunkowań regionalnych, do dnia 30 września roku poprzedzającego pierwszy rok objęty tymi strategiami;

2) uchwalanie, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu, w oparciu o politykę ekologiczną państwa, strategie działania wojewódzkich funduszy i wojewódzkie programy ochrony środowiska, planów działalności wojewódzkich funduszy, do dnia 15 października każdego roku, na rok następny;

3) zatwierdzanie, do dnia 30 czerwca każdego roku, na rok następny list przedsięwzięć priorytetowych wojewódzkich funduszy, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu w zakresie finansowania przedsięwzięć z udziałem środków niepodlegających zwrotowi pochodzących z Unii Europejskiej oraz po uzgodnieniu z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie finansowania przedsięwzięć dotyczących gospodarki wodnej na terenie regionu wodnego.

5. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu za udział w pracach Rady, kierując się przepisami o wynagrodzeniu członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa.

6. Szczegółowe warunki wynagradzania członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy za udział w pracach rady oraz wysokość wynagrodzenia członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy za udział w pracach rady ustalają zarządy województw.

7. Członkom Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i rad nadzorczych wojewódzkich funduszy zamieszkałym poza miejscowością, w której odbywa się posiedzenie, i biorącym udział w posiedzeniu przysługuje prawo do zwrotu kosztów podróży i noclegów na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.

Art. 400i. 1. Zarząd Narodowego Funduszu stanowią:

1) Prezes Zarządu Narodowego Funduszu powoływany przez ministra właściwego do spraw środowiska, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, oraz odwoływany przez ministra właściwego do spraw środowiska – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu;

2) zastępcy Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu powoływani przez ministra właściwego do spraw środowiska, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, oraz odwoływani przez ministra właściwego do spraw środowiska – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu.

2. Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

3. Zarząd Narodowego Funduszu liczy od 4 do 5 osób.

4. Funkcji członka Zarządu Narodowego Funduszu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej lub samorządowej, a także z członkostwem w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

5. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu reprezentuje Narodowy Fundusz na zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych Narodowego Funduszu, z zastrzeżeniem art. 400k ust. 4.

6. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Narodowego Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 1.

7. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu zatrudnia pracowników Biura Narodowego Funduszu na stanowiskach kierowniczych po zasięgnięciu opinii Zarządu Narodowego Funduszu.

 

Art. 400j. 1. Zarządy wojewódzkich funduszy stanowią:

1) prezesi zarządów wojewódzkich funduszy,

2) zastępcy prezesów zarządów wojewódzkich funduszy

– powoływani i odwoływani przez zarządy województw, na wniosek rad nadzorczych wojewódzkich funduszy.

2. Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

3. Zarządy wojewódzkich funduszy liczą od 2 do 5 osób.

4. Funkcji członka zarządu wojewódzkiego funduszu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej lub samorządowej, członkostwem w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa, członkostwem w radach nadzorczych spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także z mandatem radnego jednostki samorządu terytorialnego.

5. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy reprezentują wojewódzkie fundusze na zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych wojewódzkich funduszy, z zastrzeżeniem art. 400k ust. 5.

6. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy dokonują czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników biur wojewódzkich funduszy, z zastrzeżeniem ust. 1.

7. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy zatrudniają pracowników biur wojewódzkich funduszy na stanowiskach kierowniczych po zasięgnięciu opinii zarządów wojewódzkich funduszy.

 

Art. 400k. 1. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu i zarządów wojewódzkich funduszy należy odpowiednio:

1) opracowywanie projektów planów działalności Narodowego Funduszu i, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu, planów wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe;

2) opracowywanie projektów rocznych planów finansowych;

3) dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

4) gospodarowanie środkami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i rad nadzorczych wojewódzkich funduszy;

5) kontrolowanie wykorzystania pożyczek i dotacji przyznanych ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

6) opracowywanie analiz i ocen ekologicznej efektywności funkcjonowania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;

7) składanie Radzie Nadzorczej Narodowego Funduszu i radom nadzorczym wojewódzkich funduszy sprawozdań z działalności Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy.

2. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu należy także:

1) opracowywanie projektów wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy oraz projektów strategii Narodowego Funduszu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz ministra właściwego do spraw gospodarki co do zawartych w nich ustaleń;

2) opracowywanie projektów planów zadaniowych;

3) sporządzanie i przekazywanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska kwartalnych informacji o podmiotach wpłacających opłaty, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 i Nr 175, poz. 1458 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1236), z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska i adresu tych podmiotów oraz wysokości kwoty wpłaconej z tytułu danej opłaty, w terminie do końca miesiąca po zakończeniu kwartału, którego dotyczą te informacje;

4) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska zbiorczej informacji o:

         a)   zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

         b)   liczbie, markach, masie i roku produkcji pojazdów wycofanych z eksploatacji, które zostały przyjęte do stacji demontażu,

         c)   masie odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi w stacjach demontażu oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masie przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji,

         d)   masie odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji poddanych rozdrabnianiu oraz masie wydzielonych odpadów przekazanych do odzysku i recyklingu,

         e)   uzyskanych w skali kraju poziomach odzysku i recyklingu,

         f)    stacjach demontażu, które uzyskały dofinansowanie,

         g)   gminach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji

– w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok kalendarzowy;

5) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska zbiorczej informacji o:

         a)   zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa w art. 64 ust. 2 i art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 i Nr 223, poz. 1464), oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 80 ust. 1 i 2 tej ustawy,

         b)   sposobie przeznaczania środków pochodzących z opłat, o których mowa w art. 64 ust. 2 i art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 80 ust. 1 i 2 tej ustawy

– w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok kalendarzowy.

3. Do zadań zarządów wojewódzkich funduszy należy także:

1) opracowywanie projektów strategii działania wojewódzkich funduszy;

2) sporządzanie i przekazywanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska kwartalnych informacji o przedsiębiorcach wpłacających opłaty, o których mowa w art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z podaniem firmy, oznaczenia siedziby i adresu tych przedsiębiorców oraz wysokości kwoty wpłaconej z tytułu danej opłaty, w terminie do końca miesiąca po zakończeniu kwartału, którego dotyczą te informacje.

4. Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych Narodowego Funduszu, oprócz Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu, są upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:

1) pozostałych członków Zarządu Narodowego Funduszu;

2) pełnomocników powołanych przez Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu, działających w granicach ich umocowania.

5. Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych wojewódzkich funduszy, oprócz prezesów zarządów wojewódzkich funduszy, są upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:

1)   pozostałych członków zarządów wojewódzkich funduszy;

2)   pełnomocników powołanych przez prezesów zarządów wojewódzkich funduszy, działających w granicach ich umocowania.

6. Dokonanie przez osoby, o których mowa w ust. 4 i 5, czynności prawnej w zakresie praw i obowiązków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy bez zachowania trybu określonego w art. 400h ust. 1 pkt 5 nie powoduje nieważności tej czynności prawnej w stosunku do osób trzecich.

7. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą ujednolicenia informacji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przekazywania i wzory informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3 – 5 i ust. 3 pkt 2.

 

Art. 400l. 1. Pracą Biura Narodowego Funduszu kieruje Prezes Zarządu Narodowego Funduszu przy pomocy dyrektora Biura Narodowego Funduszu.

2. Dyrektora Biura Narodowego Funduszu powołuje i odwołuje Prezes Zarządu Narodowego Funduszu.

3. Pracą biur wojewódzkich funduszy kierują prezesi zarządów wojewódzkich funduszy przy pomocy dyrektorów biur wojewódzkich funduszy.

4. Dyrektorów biur wojewódzkich funduszy powołują i odwołują prezesi zarządów wojewódzkich funduszy.

5. Powołania, o których mowa w ust. 2 i 4, stanowią nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

 

Art. 400m. 1. Nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Biurze Narodowego Funduszu oraz w biurach wojewódzkich funduszy jest otwarty i konkurencyjny.

2. Ogłoszenie o naborze kandydatów do zatrudnienia w:

1) Biurze Narodowego Funduszu zamieszcza się w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu;

2) biurze wojewódzkiego funduszu zamieszcza się w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.

3. Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze.

4. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej.

5. Po upływie terminu do składania dokumentów określonego w ogłoszeniu o naborze niezwłocznie upowszechnia się listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez umieszczenie w:

1) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu;

2) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.

6. Lista, o której mowa w ust. 5, zawiera imię i nazwisko kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

7. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Biurze Narodowego Funduszu oraz w biurach wojewódzkich funduszy.

8. Protokół, o którym mowa w ust. 7, zawiera w szczególności:

           1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;

           2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;

           3) uzasadnienie dokonanego wyboru.

9. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata albo zakończenia naboru, w przypadku gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.

10. Informacja, o której mowa w ust. 9, zawiera:

           1) nazwę i adres biura, w którym był prowadzony nabór;

           2) określenie stanowiska pracy;

           3) imię i nazwisko kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego;

           4) uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata.

11. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w:

1) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu;

2) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.

12. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, można zatrudnić na tym samym stanowisku kolejną osobę spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

 

Art. 400n. Zasady prowadzenia rachunkowości Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy określają przepisy o rachunkowości.

 

Art. 400o. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych nadaje Narodowemu Funduszowi, w drodze rozporządzenia, statut określający organizację wewnętrzną Narodowego Funduszu, w tym tryb działania jego organów oraz sposób udzielania pełnomocnictw, kierując się potrzebą zapewnienia sprawnego działania Narodowego Funduszu oraz właściwego wykorzystania środków publicznych zgromadzonych przez Narodowy Fundusz w celu realizacji zasady zrównoważonego rozwoju.

 

Art. 400p. Szczegółowy tryb działania oraz organizację wewnętrzną wojewódzkich funduszy określają statuty wojewódzkich funduszy, nadawane, w drodze uchwały, przez sejmiki województw.

 

Art. 400r. 1. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.

2. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą gospodarkę finansową w sposób zapewniający pełne wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną.

3. Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest roczny plan finansowy.

4. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze wyodrębniają w rocznych planach finansowych:

1) przychody z prowadzonej działalności;

2) dotacje z budżetu państwa;

3) koszty, w tym:

                a) wynagrodzenia i naliczane od nich składki,

                b) płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

                c) zakup towarów i usług;

4) środki na wydatki majątkowe;

5) środki przekazane innym podmiotom;

6) stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

7) stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

5. Narodowy Fundusz sporządza plan zadaniowy na rok budżetowy i dwa kolejne lata, w układzie funkcji państwa, zadań budżetowych i podzadań.

6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, kierując się potrzebą zapewnienia jednolitego sposobu przeznaczania środków publicznych na realizację zasady zrównoważonego rozwoju oraz przestrzegania ładu finansów publicznych.

 

Art. 400s. 1. Nadzór nad działalnością Narodowego Funduszu sprawuje minister właściwy do spraw środowiska.

2. Uchwały Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu są przekazywane w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia ministrowi właściwemu do spraw środowiska.

3. Uchwała Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu sprzeczna z prawem jest nieważna.

4. O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka, w drodze decyzji, organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania uchwały.

5. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały, może wstrzymać jej wykonanie.

6. W sprawach stwierdzenia nieważności uchwały stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

7. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, organ nadzoru nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu.

8. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania uchwały należy do sądu administracyjnego.

10. Przepisy ust. 2 – 9 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich funduszy, z tym że organami nadzoru są zarządy województw.”;

 

8) w art. 401:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych.”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Przychody, o których mowa w ust. 2, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na finansowanie zadań ministra właściwego do spraw środowiska, o których mowa w art. 206 i 212.”,

c) w ust. 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Przychody, o których mowa w ust. 5, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c,
w równych częściach wyłącznie na finansowanie:”,

d) w ust. 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Przychody, o których mowa w ust. 7, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na:”,

e) ust. 10 otrzymuje brzmienie:

„10. Przychody, o których mowa w ust. 9, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na wspieranie odnawialnych źródeł energii lub wysokosprawnej kogeneracji, w rozumieniu ustawy, o której mowa w ust. 9.”,

f) w ust. 12 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, powiększone o przychody z oprocentowania, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na:”,

g) w ust. 12b wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Przychody, o których mowa w ust. 12a, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 401c, na dofinansowanie działań w zakresie:”,

h) uchyla się ust. 12c,

i) ust. 13b otrzymuje brzmienie:

„13b. Przychody, o których mowa w ust. 13a, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na wspieranie działalności związanej z wytwarzaniem biokomponentów i biopaliw ciekłych.”,

j) w ust. 13d wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Przychody, o których mowa w ust. 13c, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 401c, na dofinansowanie działań w zakresie:”,

k) ust. 14 otrzymuje brzmienie:

„14. Przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy mogą być dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe i wpływy pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.”,

l) po ust. 14a dodaje się ust. 14b w brzmieniu:

„14b. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa w zakresie określonym w odrębnych ustawach.”;

 

9) w art. 401a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przychody, o których mowa w ust. 1, przeznacza się, z zastrzeżeniem art. 401c, wyłącznie na finansowanie funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji, w tym prowadzenie Krajowego Rejestru Uprawnień do Emisji i realizację zadań Krajowego Administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji oraz zadań dotyczących monitorowania wielkości emisji substancji objętych tym systemem.”;

 

10) po art. 401b dodaje się art. 401c w brzmieniu:

„Art. 401c. 1. Przychody wymienione w art. 401 ust. 2, 5, 7, 9, 12a, 13a i 13c oraz art. 401a ust. 1, a także wpływy, o których mowa w art. 401 ust. 12, Narodowy Fundusz, za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska, może przeznaczać na finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a.

2. Przy udzielaniu zgody, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw środowiska uwzględnia w szczególności potrzeby realizacji zasady zrównoważonego rozwoju, polityki ekologicznej państwa oraz zobowiązań określonych w prawie wspólnotowym i umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.”;

 

11) w art. 402:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Zarząd województwa oraz wojewódzki inspektor ochrony środowiska prowadzą wyodrębnione rachunki bankowe w celu gromadzenia i redystrybucji wpływów, o których mowa w art. 401 ust. 1 i 12a. Wpływy te, powiększone o przychody z oprocentowania środków na rachunkach bankowych i pomniejszone o opłaty poniesione na egzekucję należności oraz o koszty obsługi rachunków bankowych, są przekazywane na rachunki bankowe Narodowego Funduszu, wojewódzkich funduszy oraz na rachunki budżetów powiatów i budżetów gmin, w terminie do końca następnego miesiąca po ich wpływie na wyodrębnione rachunki bankowe zarządu województwa i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.”,

b) ust. 4 – 6 otrzymują brzmienie:

„4. Wpływy z tytułu opłat i kar stanowią w 20 % dochód budżetu gminy, a w 10 % – dochód budżetu powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

5. Wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów stanowią w całości dochód budżetu gminy, z której terenu usunięto drzewa lub krzewy.

6. Wpływy z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów stanowią w 50 % dochód budżetu gminy, a w 10 % – dochód budżetu powiatu, na których obszarze są składowane odpady. Jeżeli składowisko odpadów jest zlokalizowane na obszarze więcej niż jednego powiatu lub więcej niż jednej gminy, dochód podlega podziałowi proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez składowisko na obszarze tych powiatów i gmin.”;

 

12) uchyla się art. 403;

 

13) art. 404 otrzymuje brzmienie:

„Art. 404. 1. Gminy i powiaty, których dochody z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 1, 5 i 6, są większe niż 10-krotność średniej krajowej dochodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych dochodów do właściwego wojewódzkiego funduszu.

2. Minister właściwy do spraw środowiska ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” średnią krajową dochodów gmin i powiatów, o których mowa w art. 402 ust. 1, 5 i 6, osiągniętą w roku poprzednim, w terminie do końca I półrocza roku następnego.

3. Gminy i powiaty dokonują wpłat, o których mowa w ust. 1, na rachunek odpowiedniego wojewódzkiego funduszu, w terminie do dnia 15 sierpnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła nadwyżka.

4. Od kwot niewpłaconych w terminie nalicza się odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.”;

 

14) uchyla się art. 405 – 410;

 

15) art. 410b i 410c otrzymują brzmienie:

„Art. 410b. Rada Ministrów, kierując się potrzebą wspierania systemu gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz finansowania działalności, o której mowa w art. 400a, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przeznaczania wpływów pochodzących z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

 

Art. 410c. 1. Środki Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy mogą być przeznaczane na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez jednostki budżetowe.

2. W budżecie państwa tworzy się rezerwę celową w wysokości odpowiadającej kwocie środków przekazywanych państwowym jednostkom budżetowym przez Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze na dochody budżetu państwa.”;

 

16) w art. 411:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Działalność, o której mowa w art. 400a, jest finansowana przez:

1) udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

2) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych;

3) dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych;

4) przyznawanie dotacji;

5) nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej.”,

b) uchyla się ust. 1a – 1c,

c) dodaje się ust. 1d – 1g w brzmieniu:

„1d. Finansowanie wydatków na prace, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, odbywa się w formie dotacji.

1e. Ogólną kwotę środków przeznaczanych na finansowanie, o którym mowa w ust. 1d, określa roczny plan finansowy Narodowego Funduszu.

1f. Wysokość dotacji, o której mowa w ust. 1d, określa szczegółowy harmonogram prac likwidacyjnych i rekultywacyjnych obejmujący rodzaj i zakres zadań, wysokość niezbędnych nakładów i czas ich realizacji zatwierdzony przez Narodowy Fundusz.

1g. Dotacja, o której mowa w ust. 1d, wykorzystana niezgodnie ze szczegółowym harmonogramem prac likwidacyjnych i rekultywacyjnych podlega zwrotowi do Narodowego Funduszu.”,

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Pożyczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, mogą być częściowo umarzane, pod warunkiem terminowego wykonania zadań i osiągnięcia planowanych efektów.”,

e) ust. 9 i 10 otrzymują brzmienie:

„9. Formy umowy cywilnoprawnej nie stosuje się do przekazywania środków na nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej, o których mowa w ust. 1 pkt 5, jeżeli ich fundatorem jest Narodowy Fundusz lub wojewódzkie fundusze.

10. Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii, a także dopłaty do oprocentowania lub częściowe spłaty kapitału udzielanych na ten cel kredytów bankowych.”;

 

17) art. 411a otrzymuje brzmienie:

„Art. 411a. 1. Narodowy Fundusz może nabywać udziały lub akcje w spółkach, jeżeli statutowym lub ustawowym przedmiotem działalności tych spółek jest ochrona środowiska i gospodarka wodna.

2. Narodowy Fundusz może obejmować udziały lub akcje w spółkach innych niż określone w ust. 1 wyłącznie w zamian za nieściągalne wierzytelności wynikające z umów zawartych z tym Funduszem.

3. Objęcie, nabycie lub zbycie udziałów lub akcji w spółkach oraz objęcie, nabycie lub zbycie obligacji, których emitentem jest podmiot inny niż Skarb Państwa, przez Narodowy Fundusz wymaga zgody ministra właściwego do spraw środowiska.

4. Zbycie udziałów lub akcji w spółkach oraz zbycie obligacji, których emitentem jest podmiot inny niż Skarb Państwa, przez wojewódzki fundusz wymaga zgody zarządu województwa.

5. Zarząd Narodowego Funduszu przedstawia ministrowi właściwemu do spraw środowiska, raz w roku, nie później niż do dnia 30 czerwca, informację o posiadanych udziałach, akcjach i obligacjach.

6. Zarządy wojewódzkich funduszy przedstawiają zarządom województw, raz w roku, nie później niż do dnia 30 czerwca, informację o posiadanych udziałach, akcjach i obligacjach.”;

 

18) uchyla się art. 412 – 421;

 

19) w art. 441:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Marszałek województwa, w przypadku stwierdzenia, że nie został zrealizowany określony etap programu dostosowawczego, nakłada, w drodze decyzji, obowiązek zapłaty sankcji pieniężnej, ustalonej w programie dostosowawczym na rzecz budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce, w którym znajduje się instalacja objęta programem dostosowawczym.”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Jeżeli instalacja objęta programem dostosowawczym znajduje się na terenie więcej niż jednej gminy, w decyzji, o której mowa w ust. 1, określa się wielkość wpłat do budżetów poszczególnych gmin, uwzględniając proporcje terenu, w jakich zakład prowadzący instalację objętą programem znajduje się na obszarze poszczególnych gmin.”.

 

Art. 2. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.4)) w art. 6 w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a i 4b w brzmieniu:

„4a) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

4b) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,”.

 

Art. 3. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 29 w ust. 5 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Pozostałe środki zgromadzone na rachunku bankowym Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 36a, na finansowanie działań w zakresie:”;

2) w art. 30 w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 36a, na finansowanie działań w zakresie:”;

3) w art. 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 36a, na finansowanie przedsięwzięć, w tym edukacji ekologicznej, prowadzących do odzysku, recyklingu i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych z opon oraz na finansowanie działań wykonywanych przez gminy (związki gmin) w zakresie selektywnego zbierania odpadów poużytkowych z opon.”;

4) w art. 33 w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza, z zastrzeżeniem art. 36a, na finansowanie:”;

5) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniu:

„Art. 36a. 1. Środki, o których mowa w art. 29 ust. 5, art. 30 ust. 1, art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1, Narodowy Fundusz, za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska, może przeznaczać na finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.

2. Przy udzielaniu zgody, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw środowiska uwzględnia w szczególności potrzeby realizacji zasady zrównoważonego rozwoju, polityki ekologicznej państwa oraz zobowiązań określonych w prawie wspólnotowym i umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.”.

 

Art. 4. W ustawie z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800, z późn. zm.5)) w art. 32a:

1) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) z tytułu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z późn. zm.6)), opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2)) oraz opłat za szczególne korzystanie z wód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z późn. zm.7)) stanowiących przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochody budżetów powiatów i budżetów gmin.”;

 

2) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Nie podlegają restrukturyzacji również zaległości podatkowe i celne określone w decyzji właściwego organu podatkowego, organu celnego lub organu kontroli skarbowej oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz budżetów powiatów i budżetów gmin, oraz opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa, określone w wyniku postępowania kontrolnego, jeżeli zaległości te zostały określone jako wynikające z czynności prawnych mających na celu obejście przepisów podatkowych, o należnościach celnych, o ubezpieczeniach społecznych lub przepisów dotyczących wymiaru i poboru tych należności.”.

 

Art. 5. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.3)) art. 39 otrzymuje brzmienie:

„Art. 39. Koszty związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem sieci obszarów Natura 2000 w zakresie nieobjętym finansowaniem przez Wspólnotę Europejską są finansowane z budżetu państwa, a także z budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.”.

 

Art. 6. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1458 i Nr 203, poz. 1683) w art. 26:

1) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Środki, o których mowa w art. 25 ust. 3 i 4, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza, z zastrzeżeniem ust. 3, na zadania realizowane przez gminy i podmioty związane:”;

 

2) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

„3. Środki, o których mowa w art. 25 ust. 3 i 4, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska, może przeznaczać na finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.

4. Przy udzielaniu zgody, o której mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw środowiska uwzględnia w szczególności potrzeby realizacji zasady zrównoważonego rozwoju, polityki ekologicznej państwa oraz zobowiązań określonych w prawie wspólnotowym i umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.”.

 

Art. 7. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684, z 2006 r. Nr 137, poz. 971 oraz z 2007 r. Nr 158, poz. 1104 i Nr 192, poz. 1181) wprowadza się następujące zmiany:

 

1) w art. 6 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) z tytułu:

a) opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z późn. zm.6)),

b) opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2)),

c) opłat za szczególne korzystanie z wód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z późn. zm.7))

– stanowiących przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochody budżetów powiatów i budżetów gmin, niezależnie od tego, na rachunek bankowy którego organu administracji publicznej opłaty te powinny być wpłacone przez zakład, z zastrzeżeniem art. 9.”;

 

2) w art. 8 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, budżetów powiatów i budżetów gmin;”;

 

3) w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Przepisy dotyczące umorzenia zobowiązań publicznoprawnych stosuje się odpowiednio do należności z tytułu zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz zobowiązań publicznoprawnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, w części dotyczącej przychodów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochodów budżetów powiatów i budżetów gmin, jeżeli organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego podejmie uchwałę o restrukturyzacji tych należności.”.

 

Art. 8. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy likwiduje się:

1) powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „powiatowymi funduszami”,

2) gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „gminnymi funduszami”

– o których mowa w ustawie, o której mowa w art. 1.

2. Należności i zobowiązania powiatowych funduszy i gminnych funduszy, w tym nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania, stają się odpowiednio należnościami i zobowiązaniami budżetów powiatów albo budżetów gmin.

3. Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych powiatowych funduszy i gminnych funduszy stają się odpowiednio dochodami budżetów powiatów i budżetów gmin oraz podlegają przekazaniu na rachunki odpowiednio budżetów powiatów i budżetów gmin.

 

Art. 9. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy:

1) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o którym mowa w ustawie, o której mowa w art. 1, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, staje się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia ................... o finansach publicznych (Dz. U. Nr ..., poz. ...), zwaną dalej „państwową osobą prawną”;

2) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o których mowa w ustawie, o której mowa w art. 1, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, stają się samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia ................... o finansach publicznych, zwanymi dalej „samorządowymi osobami prawnymi”;

3) mienie, w tym nieruchomości, należności i zobowiązania, w tym nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania, Narodowego Funduszu stają się mieniem, należnościami i zobowiązaniami państwowej osoby prawnej;

4) mienie, w tym nieruchomości, należności i zobowiązania, w tym nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania, wojewódzkich funduszy stają się mieniem, należnościami i zobowiązaniami samorządowych osób prawnych;

5) środki pieniężne Narodowego Funduszu stają się przychodami państwowej osoby prawnej;

6) środki pieniężne wojewódzkich funduszy stają się przychodami samorządowych osób prawnych;

7) poręczenia i gwarancje udzielone przez Narodowy Fundusz stają się poręczeniami i gwarancjami państwowej osoby prawnej;

8) wymagalne zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji, o których mowa w pkt 7, są pokrywane ze środków państwowej osoby prawnej;

9) poręczenia i gwarancje udzielone przez wojewódzkie fundusze stają się poręczeniami i gwarancjami samorządowych osób prawnych;

10) wymagalne zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji, o których mowa w pkt 9, są pokrywane ze środków samorządowych osób prawnych;

11) akcje, udziały i obligacje posiadane przez Narodowy Fundusz stają się własnością państwowej osoby prawnej;

12) akcje, udziały i obligacje posiadane przez wojewódzkie fundusze stają się własnością samorządowych osób prawnych;

13) umowy zawarte przez Narodowy Fundusz z beneficjentami pomocy zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia, z tym że wynikające z tych umów prawa i obowiązki Narodowego Funduszu stają się prawami i obowiązkami państwowej osoby prawnej;

14) umowy zawarte przez wojewódzkie fundusze z beneficjentami pomocy zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia, z tym że wynikające z tych umów prawa i obowiązki wojewódzkich funduszy stają się prawami i obowiązkami samorządowych osób prawnych.

2. Przekazanie mienia:

1) Narodowego Funduszu na rzecz państwowej osoby prawnej,

2) wojewódzkich funduszy na rzecz samorządowych osób prawnych

 – następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

3. Środki pieniężne:

1) Narodowego Funduszu, o których mowa w ust. 1 pkt 5, oraz odzyskane należności, pomniejszone o zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 3,

2) wojewódzkich funduszy, o których mowa w ust. 1 pkt 6, oraz odzyskane należności, pomniejszone o zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 4

– przeznacza się na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

 

Art. 10. 1. Prezes Zarządu i zastępcy Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu, prezesi zarządów i zastępcy prezesów zarządów wojewódzkich funduszy oraz członkowie Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, powołani na podstawie dotychczasowych przepisów, pełnią swoje funkcje do czasu powołania na podstawie przepisów niniejszej ustawy organów państwowej osoby prawnej oraz organów samorządowych osób prawnych.

2. Z dniem powołania organów, o których mowa w ust. 1:

1) wygasają akty powołania Prezesa Zarządu i zastępców Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu oraz prezesów zarządów i zastępców prezesów zarządów wojewódzkich funduszy;

2) ulegają rozwiązaniu Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu oraz rady nadzorcze wojewódzkich funduszy.

 

Art. 11. 1. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy:

1) pracownicy Biura Narodowego Funduszu stają się pracownikami państwowej osoby prawnej;

2) pracownicy biur wojewódzkich funduszy stają się pracownikami samorządowych osób prawnych.

2. Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wygasają po upływie 6 miesięcy od dnia przejścia do państwowej osoby prawnej, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w przypadku nieprzyjęcia nowych warunków pracy i płacy.

3. Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wygasają po upływie 6 miesięcy od dnia przejścia do samorządowych osób prawnych, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w przypadku nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy.

4. Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy przez pracodawcę może nastąpić za wypowiedzeniem.

5. W przypadku wygaśnięcia stosunków pracy, o których mowa w ust. 2 i 3, lub wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 4, pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje pracodawca z przyczyn niedotyczących pracowników.

6. Do pracowników, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 231 Kodeksu pracy.

 

Art. 12. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 405 ust. 4, art. 410b, art. 414 ust. 4, art. 415 ust. 10, art. 416 ust. 2 oraz art. 417 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 400a ust. 3, art. 400h ust. 5, art. 400k ust. 7, art. 400r ust. 6 oraz art. 410b ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 414 ust. 4a ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia 30 czerwca 2010 r.

 

Art. 13. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

 



1)   Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, ustawę z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz ustawę z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

2)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505.

3)   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176, poz. 1238 i Nr 181, poz. 1286 oraz z 2008 r. Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 201, poz. 1237.

4)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 700 i 703, Nr 86, poz. 958, Nr 103, poz. 1100, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1315 i 1324, z 2001 r. Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190 i Nr 125, poz. 1363, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 93, poz. 820, Nr 141, poz. 1179, Nr 169, poz. 1384, Nr 199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1684 i Nr 230, poz. 1922, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 45, poz. 391, Nr 96, poz. 874, Nr 137, poz. 1302, Nr 180, poz. 1759, Nr 202, poz. 1957, Nr 217, poz. 2124 i Nr 223, poz. 2218, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 116, poz. 1203, Nr 121, poz. 1262, Nr 123, poz. 1291, Nr 146, poz. 1546, Nr 171, poz. 1800, Nr 210, poz. 2135 i Nr 254, poz. 2533, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 57, poz. 491, Nr 78, poz. 684, Nr 143, poz. 1199, Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1419 i 1420, Nr 179, poz. 1484, Nr 180, poz. 1495 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, Nr 107, poz. 723, Nr 136, poz. 970, Nr 157, poz. 1119, Nr 183, poz. 1353, Nr 217, poz. 1589 i Nr 251, poz. 1847, z 2007 r. Nr 165, poz. 1169, Nr 171, poz. 1208 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz. 1316.

5)   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 i Nr 229, poz. 2271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291 oraz z 2006 r. Nr 158, poz. 1121.

6)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811, Nr 84, poz. 907 i Nr 100, poz. 1085.

7)   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 89, poz. 991, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43, Nr 72, poz. 747, Nr 100, poz. 1085 i Nr 125, poz. 1368.

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

Projekt nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) wynika z potrzeby dostosowania obecnego systemu finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w tym form organizacyjno-prawnych instytucji ochrony środowiska, do rozwiązań zawartych w projektowanych ustawach: o finansach publicznych i Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, reformujących finanse publiczne państwa.

Niniejszy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, w zakresie swojej regulacji, dokonuje także zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607), ustawie z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800, z późn. zm.), ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.), ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684, z późn. zm.).

 

                1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

                Projekt ustawy zakłada, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. obecnie działające w sektorze finansów publicznych:

1) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

2) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

– staną się odpowiednio państwową osobą prawną i samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 projektowanej ustawy o finansach publicznych.

                Wyżej wymienione osoby prawne przejmą całość zadań przekształcanych funduszy celowych, a także ich nazwy.

                Przekształcenie państwowego i wojewódzkich funduszy celowych działających w obszarze ochrony środowiska i gospodarki wodnej w państwową i samorządowe osoby prawne jest konieczne ze względu na brak możliwości realizacji istotnych społecznie zadań ustawowych w dotychczasowej formie organizacyjno-prawnej i stanowi gwarancję:

1) uniknięcia perturbacji organizacyjnych i opóźnień mogących wystąpić w związku z reformą finansów publicznych w zakresie wdrażania programów bezzwrotnej pomocy zagranicznej w obszarze środowiskowym;

2) prawidłowej i terminowej realizacji zobowiązań nałożonych na Polskę postanowieniami Traktatu Akcesyjnego i wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej;

3) utrzymania w sektorze środowiska kadr legitymujących się odpowiednim stażem i doświadczeniem we wdrażaniu projektów, w tym projektów realizowanych z udziałem środków zagranicznych;

4) zapewnienia „stałej odtwarzalności” środków przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez zwroty kwot udzielonych pożyczek.

                Z dniem 1 stycznia 2010 r.:

1) mienie, w tym nieruchomości, należności i zobowiązania państwowego i wojewódzkich funduszy celowych staną się mieniem, należnościami i zobowiązaniami odpowiednio państwowej i samorządowych osób prawnych;

2) poręczenia i gwarancje udzielone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej staną się odpowiednio poręczeniami i gwarancjami państwowej osoby prawnej i samorządowych osób prawnych;

3) wymagalne zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej będą pokrywane odpowiednio ze środków państwowej osoby prawnej i samorządowych osób prawnych;

4) akcje, udziały i obligacje posiadane przez przekształcane fundusze celowe staną się własnością odpowiednio państwowej i samorządowych osób prawnych;

5) pracownicy Biura Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz biur wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej staną się pracownikami odpowiednio państwowej i samorządowych osób prawnych.

                Umowy zawarte przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z beneficjentami pomocy zachowają swoją moc do czasu ich wygaśnięcia, z tym że wynikające z umów prawa i obowiązki staną się prawami i obowiązkami odpowiednio państwowej i samorządowych osób prawnych.

                W projekcie ustawy zawarto zapewnienie, że środki pieniężne oraz odzyskane należności, pomniejszone o zobowiązania przekształcanych funduszy celowych zostaną przeznaczone na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

                Projekt ustawy utrzymuje dotychczasowe rozwiązania prawne w przedmiocie obowiązku przeznaczania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przychodów z określonych źródeł na ściśle określone cele związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną – tzw. „subfundusze”. Jednakże nowe ujęcie tej problematyki przewiduje, że państwowa osoba prawna może przeznaczać, za zgodą ministra właściwego do spraw środowiska, środki finansowe zgromadzone na tzw. „subfunduszach” na finansowanie także innych rodzajów działalności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, określonych w katalogu zawartym w art. 400a. Przy udzielaniu zgody minister właściwy do spraw środowiska uwzględnia w szczególności potrzeby realizacji zasady zrównoważonego rozwoju, polityki ekologicznej państwa oraz zobowiązań określonych w prawie wspólnotowym i umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Niniejsze uregulowanie zmierza do zapewnienia większej elastyczności gospodarowania środkami zgromadzonymi na tzw. „subfunduszach” i polepszenia płynności finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

                Projekt ustawy zakłada, że środki państwowej osoby prawnej i samorządowych osób prawnych będą mogły być przeznaczane na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez jednostki budżetowe. Jednakże mając na uwadze zasadę rozdzielności dochodów i wydatków jednostek budżetowych wyrażoną w przepisach projektu ustawy o finansach publicznych, odstąpiono od bezpośredniego przekazywania środków jednostkom budżetowym.

Przyjęto, że w budżecie państwa zostanie utworzona rezerwa celowa w wysokości odpowiadającej kwocie środków przekazywanych państwowym jednostkom budżetowym przez Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze na dochody budżetu państwa.

                Projekt ustawy zakłada zachowanie ciągłości zmienianych, w wyniku przekształcenia, organów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Osoby wchodzące w skład organów przekształcanych funduszy celowych, powołane na podstawie dotychczasowych przepisów, będą wykonywały swoje funkcje do czasu powołania organów państwowej osoby prawnej oraz organów samorządowych osób prawnych, tj. zarządów i rad nadzorczych.

                Ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć, zasad udzielania dofinansowania oraz list przedsięwzięć priorytetowych będzie należało do zadań rad nadzorczych.

                Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej będzie odbywało się przez:

1) udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

2) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych;

3) dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych;

4) przyznawanie dotacji;

5) nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej.

                Nowo powstałe państwowa osoba prawna i samorządowe osoby prawne będą mogły udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii, a także dopłaty do oprocentowania lub częściowe spłaty kapitału udzielanych na ten cel kredytów bankowych.

                Minister właściwy do spraw środowiska będzie sprawował nadzór nad działalnością państwowej osoby prawnej, a zarządy województw – nad samorządowymi osobami prawnymi.

                Państwowa i samorządowe osoby prawne będą prowadziły samodzielną gospodarkę finansową. Podstawę tej gospodarki będzie stanowił roczny plan finansowy. Szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej określi Rada Ministrów.

                Organizacja wewnętrzna państwowej osoby prawnej, w tym tryb działania jej organów oraz zasady udzielania pełnomocnictw, zostaną określone w statucie nadanym przez ministra właściwego do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Szczegółowy tryb działania oraz organizacja wewnętrzna samorządowej osoby prawnej zostaną określone w statucie nadanym przez sejmik województwa.

                2. Likwidacja powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej

                Projekt ustawy zakłada, że z dniem 1 stycznia 2010 r. powiatowe oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej ulegną likwidacji, a ich środkami będą dysponować odpowiednio starostowie i wójtowie (burmistrzowie lub prezydenci miast).

                Zgodnie z dotychczasową ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), przychodami gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej są środki z tytułu opłat i kar, które:

1) w 20 % zasilają gminne fundusze;

2) w 10 % zasilają powiatowe fundusze.

                Według projektowanych przepisów, dotychczasowe tytuły przychodów gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej z tytułu opłat i kar – w dotychczasowych proporcjach – będą stanowiły dochody budżetów odpowiednio gmin i powiatów.

                Należności i zobowiązania powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej staną się odpowiednio należnościami i zobowiązaniami budżetów powiatów albo budżetów gmin.

 

                Na kształt projektowanej ustawy w zakresie dodawanych art. 400i i 400k oraz zmienianego art. 401 ustawy – Prawo ochrony środowiska mogą mieć wpływ rozstrzygnięcia co do treści:

1) ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przekazanej do Senatu dnia 20 października 2008 r.;

2) projektów ustaw o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 125, 125-A i 595).

 

Proponuje się, aby projektowane zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Termin ten jest skorelowany z terminem wejścia w życie ustaw reformujących finanse publiczne państwa.

 

Projekt niniejszej ustawy został zamieszczony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). Żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił zainteresowania projektem.

 

Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

 

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

 

 


Ocena skutków regulacji

 

1.   Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projektowana ustawa oddziaływać będzie bezpośrednio na:

1)  Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Narodowy Fundusz);

2)  wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wojewódzkie fundusze);

3)   jednostki samorządu terytorialnego (województwa, powiaty, gminy).

2.   Konsultacje społeczne

Przedmiotowy projekt nie był poddany konsultacjom społecznym z uwagi na fakt, iż jego opracowanie jest realizacją zalecenia Stałego Komitetu Rady Ministrów podjętą w toku rozpatrywania projektu ustawy o finansach publicznych oraz projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Projekt ustawy został przedłożony bezpośrednio do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Stosownie do § 8 pkt 4 i § 8a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), Prezes Rady Ministrów wyraził zgodę na umieszczenie przedmiotowego projektu ustawy w porządku obrad Rady Ministrów i rozpatrzenie przez Radę Ministrów tego projektu ustawy, mimo braku uzgodnienia z członkami Rady Ministrów oraz nieprzeprowadzenia konsultacji społecznych, w tym z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

3.   Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Likwidacja powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz zmiany w zakresie dotychczasowego funkcjonowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie wpłyną na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych. Projekt ustawy zakłada bowiem utrzymanie odrębności środków nowych samorządowych osób prawnych od budżetu województwa, analogicznie jak aktualnie istniejących wojewódzkich funduszy celowych.

Według projektowanych przepisów, dotychczasowe tytuły przychodów gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej z tytułu opłat i kar       – w dotychczasowych proporcjach – będą stanowiły dochody budżetów odpowiednio gmin i powiatów.

Projekt ustawy przewiduje nowe przepisy zmierzające do uelastycznienia gospodarowania środkami państwowej osoby prawnej gromadzonymi na tzw. „subfunduszach”, będących wyodrębnionymi rachunkami bankowymi prowadzonymi w celu finansowania ściśle określonych zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Projektowana regulacja zakłada dofinansowanie przez państwową osobę prawną i samorządowe osoby prawne zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wykonywanych przez jednostki budżetowe. Przedmiotowe dofinansowanie będzie się odbywać za pośrednictwem budżetu państwa przez uruchomienie rezerwy celowej zasilanej ze środków państwowej osoby prawnej i samorządowych osób prawnych.

4.   Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Projektowana regulacja przyczyni się do restrukturyzacji zatrudnienia w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2010 r. w tych funduszach będzie odbywał się przegląd kadr. Wyniki tego przeglądu będą brane pod uwagę przy proponowaniu pracownikom nowych warunków pracy lub płacy, umożliwiających zatrudnienie na dalszy okres odpowiednio w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkim funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

5.   Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowane zmiany nie będą miały bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6.   Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Projektowane zmiany nie będą miały bezpośredniego wpływu na sytuację i  rozwój regionalny.