Projekt
Ustawa
z dnia ......................
o zmianie ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologiąo przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego[1])
Art. 1. W ustawie z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 67, poz. 679, z późn. zm.[2])) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) obiekcie produkcyjnym – należy przez to rozumieć zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w której są wytwarzane materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego;”,
b) w ust. 2 po pkt 1b dodaje się pkt 1c w brzmieniu:
„1c) materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego – materiały wybuchowe, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007, z późn. zm.[3])),”;
2) po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:
„Art. 23a. 1. Przedsiębiorca wytwarzający materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego jest zobowiązany do ich oznaczenia polegającego na zamieszczeniu na nich nazwy producenta, alfanumerycznego kodu oraz oznaczenia do odczytu elektronicznego, zwanego dalej „jednoznacznym oznaczeniem”, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 9.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku:
1) gdy wytworzone materiały wybuchowe są przemieszczane poza obszar Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i są oznaczone zgodnie z przepisami kraju przeznaczenia;
2) gdy materiały wybuchowe zostały dostarczone w miejsce zużycia bez opakowania i przeznaczone są do bezpośredniego zużycia;
3) gdy materiały wybuchowe zostały wytworzone w miejscu ich użycia i przeznaczone są do zużycia bezpośrednio po wytworzeniu.
3. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, oznacza obiekt produkcyjny trzycyfrowym kodem.
4. Kod oznaczenia obiektu produkcyjnego nadaje, w drodze decyzji, minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek przedsiębiorcy.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki prowadzi rejestr obiektów produkcyjnych.
6. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązany do prowadzenia rejestru oznaczeń, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 9.
7. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązany przechowywać dane zamieszczone w rejestrze oznaczeń przez okres 10 lat, licząc od dnia wytworzenia i wprowadzenia do obrotu materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego lub do momentu zużycia lub unieszkodliwienia tego materiału, o ile jest znany. Obowiązek przechowywania danych nie wygasa mimo zaprzestania wykonywania działalności w zakresie wytwarzania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.
8. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązany przekazać, na żądanie uprawnionych organów i służb państwowych, dane dotyczące pochodzenia i lokalizacji każdego z materiałów wybuchowych do momentu zużycia lub unieszkodliwienia tego materiału, w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 9.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Ministra Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymagania w zakresie jednoznacznego oznaczenia materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego, w tym sposób jego oznaczenia, oznaczenia producenta, a także kodu do odczytu za pomocą urządzeń elektronicznych,
2) wzór jednoznacznego oznaczenia, o którym mowa w pkt 1,
3) sposób oznaczenia kraju producenta lub przywozu materiału wybuchowego na obszar Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
4) wymagania w zakresie oznaczenia obiektu produkcyjnego oraz wzór wniosku o oznaczenie obiektu produkcyjnego,
5) sposób prowadzenia rejestru oznaczeń oraz zakres informacji, gromadzonych w tym rejestrze niezbędnych do identyfikacji przedsiębiorcy, który sprawuje nadzór nad materiałami wybuchowymi przeznaczonymi do użytku cywilnego oraz do ustalenia lokalizacji tych materiałów,
6) warunki przechowywania danych zgromadzonych w rejestrze oznaczeń dotyczących materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego w sposób zapewniający ochronę przed przypadkowym lub celowym uszkodzeniem lub zniszczeniem danych,
7) tryb postępowania przy przekazywaniu uprawnionym organom i służbom państwowym danych dotyczących materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego
– biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa używania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, a także zapewnienia możliwości jednoznacznej identyfikacji, w tym lokalizacji każdego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego pozostającego w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz typ materiału wybuchowego.”;
3) w art. 24:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Materiały wybuchowe znalezione podczas prowadzenia oczyszczania terenu mogą być przechowywane w pomieszczeniach magazynowych, o których mowa w ust. 1.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dla pomieszczeń magazynowych, w tym ich warunki lokalizacyjne i niezbędne zabezpieczenie techniczne oraz zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych. Rozporządzenie powinno uwzględniać zróżnicowanie zagrożeń dla otoczenia ze względu na właściwości przechowywanych towarów, w tym materiałów wybuchowych znalezionych podczas prowadzenia oczyszczania terenu.”;
4) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
„Art. 29a. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie obrotu materiałami wybuchowymi przeznaczonymi do użytku cywilnego jest zobowiązany do ich oznaczenia oraz oznaczenia obiektu produkcyjnego.
2. Przepisy art. 23a ust. 1 – 9 stosuje się odpowiednio.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 po pkt 18 dodaje się pkt 18a w brzmieniu:
„18a) oczyszczaniu terenów – należy przez to rozumieć poszukiwanie materiałów wybuchowych, wydobycie, zabezpieczenie, zniszczenie lub unieszkodliwienie znalezionych materiałów wybuchowych na lądzie, wodach śródlądowych i obszarach morskich,”;
2) w art. 4a:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) jednoznacznego oznaczenia, o którym mowa w art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 67, poz. 679, z późn. zm.2)).”,
b) po ust. 1 dodaje się ust 1a w brzmieniu:
„1a. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku:
1) gdy wytworzone materiały wybuchowe są przemieszczane poza obszar Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i są oznaczone zgodnie z przepisami kraju przeznaczenia;
2) gdy materiały wybuchowe zostały dostarczone w miejsce zużycia bez opakowania i przeznaczone są do bezpośredniego zużycia;
3) gdy materiały wybuchowe zostały wytworzone w miejscu ich użycia i przeznaczone są do zużycia bezpośrednio po wytworzeniu.”;
3) w art. 18:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przestrzegać zasad bezpiecznego prowadzenia prac przy użyciu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz podczas oczyszczania terenów, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 1d,”,
– pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) zapewnić bezpieczne przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego lub materiałów wybuchowych znalezionych podczas oczyszczania terenów, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 2 i art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym albo wydanych na podstawie art. 21 ust. 4,
6) prowadzić ewidencję nabytych, zużytych, przechowywanych, przemieszczanych i zbytych materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego lub znalezionych i zniszczonych materiałów wybuchowych podczas wykonywania działalności gospodarczej w zakresie oczyszczania terenów,”,
b) ust. 1d otrzymuje brzmienie:
„1d. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia prac z użyciem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz podczas oczyszczania terenów w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej innej niż określona w art. 10 ust. 2 oraz wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące prowadzenia tych prac, biorąc pod uwagę zapewnienie ochrony życia i zdrowia ludzi, mienia i środowiska, z uwzględnieniem zróżnicowania charakteru wykonywanych prac i właściwości używanych materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.”;
4) w art. 21 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego lub znalezionych w trakcie oczyszczania terenów w tymczasowym magazynie, o którym mowa w ust. 3, biorąc pod uwagę zapewnienie ochrony życia i zdrowia ludzi, mienia i środowiska oraz uwzględniając zróżnicowanie zagrożeń dla otoczenia ze względu na właściwości przechowywanych materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego lub znalezionych w trakcie oczyszczania terenów.”.
Art. 3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 24 ust. 2 i art. 33 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art. 18 ust. 1d i art. 21 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 2, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz art. 2 pkt 2, które wchodzą w życie z dniem 5 kwietnia 2012 r.
[1]) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Komisji 2008/43/WE z dnia 4 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia systemu oznaczania i śledzenia materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, zgodnie z dyrektywą Rady 93/15/EWG (Dz. Urz. UE L 94 z 05.04.2008, str. 8).
[2]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 117, poz. 1007, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808 i Nr 222, poz. 2249, z 2005 r. Nr 94, poz. 788 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 235, poz. 1700, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 214, poz. 1347 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
[3]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 238, poz. 2019, z 2004 r. Nr 222, poz. 2249, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 214, poz. 1347.
Uzasadnienie
Celem regulacji jest transpozycja przepisów dyrektywy Komisji 2008/43/WE z dnia 4 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia systemu oznaczania i śledzenia materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, zgodnie z dyrektywą Rady 93/15/EWG, w zakresie oznaczenia i śledzenia materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, zwanej dalej „dyrektywą”.
Ponadto regulacja zawiera przepisy umożliwiające znowelizowanie czterech rozporządzeń regulujących wybrane aspekty wykonywania działalności gospodarczej w zakresie oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych.
Dyrektywa wpisuje się w działania prowadzone przez państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), dotyczące szeroko rozumianej poprawy bezpieczeństwa w krajach EOG poprzez poddanie procesu wytwarzania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (MWC) oraz obrotu tymi materiałami określonym rygorom. W szczególności przepisy dyrektywy wprowadzają obowiązek utworzenia systemu oznaczenia MWC oraz prowadzenia ich ewidencji.
Do MWC zalicza się te materiały wybuchowe, które nie są przeznaczone do wykorzystania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Głównym użytkownikiem MWC jest górnictwo, niewielkie ilości MWC zużywane są także do prac wyburzeniowych lub ziemnych, a także przy oczyszczaniu terenów z materiałów wybuchowych.
Zgodnie z dyrektywą, a także obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej regulacjami prawnymi[3]), do materiałów wybuchowych zalicza się również wyroby zawierające materiały wybuchowe, takie jak:
– naboje,
– zapalniki i pobudzacze,
– lonty,
– materiały wybuchowe powstające w wyniku zmieszania dwóch składników niewybuchowych.
Poprzez oznaczenie należy rozumieć nadanie każdemu MWC odpowiedniego kodu alfanumerycznego, którego struktura określona jest w załączniku do dyrektywy. W skład tej struktury wchodzą następujące elementy:
– nazwa producenta,
– oznaczenie państwa, w którym MWC jest wytwarzany lub wprowadzany na teren EOG,
– kod obiektu produkcyjnego nadawany przez odpowiednią władzę krajową,
– kod produktu i informacja logistyczna producenta.
Oprócz kodu alfanumerycznego, oznaczenie MWC musi zawierać kod kreskowy lub matrycowy, dzięki któremu – po zastosowaniu czytnika optycznego – można uzyskać wskazane wyżej informacje na temat materiałów wybuchowych.
System oznaczenia ma na celu identyfikację i śledzenie MWC, poczynając od miejsca wytworzenia oraz wprowadzenia do obrotu, a kończąc na zużyciu. Wymóg oznaczenia powinien przeciwdziałać nieuprawnionemu posiadaniu MWC oraz ułatwiać działania organów ścigania zmierzające do ustalenia źródła pochodzenia MWC. Wymóg oznaczenia dotyczy również importowanych MWC przed wprowadzeniem do obrotu na obszarze EOG.
Materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego w Polsce podlegają oznaczeniu od dawna. Obowiązujące w kraju przepisy (patrz odnośnik 1), transponujące dyrektywę Rady 93/15/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu i kontroli materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, a także regulacje zawarte w decyzji Komisji Europejskiej Nr 2004/388/WE z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentu wewnątrz wspólnotowego przemieszczania materiałów wybuchowych zapewniają możliwość ustalenia aktualnego właściciela MWC. Przepisy te nie wypełniają jednak wszystkich wymagań dyrektywy w zakresie oznaczenia oraz – w przypadku końcowych użytkowników – wymogów w zakresie przechowywania ewidencji nabytych, przechowywanych oraz zbytych i zużytych MWC. Wobec powyższego konieczna jest nowelizacja przepisów krajowych dotyczących obowiązku oznaczenia oraz ewidencji MWC i dostosowanie ich do wymagań określonych w dyrektywie.
Nowy system oznaczania i ewidencji materiałów wybuchowych nie zmienia zasadniczo systemu dotychczas obowiązującego, a jedynie go rozszerza. Zmiana będzie polegała na oznaczeniu kraju wytwórcy oraz obiektu produkcyjnego. Należy podkreślić, iż zmiana ta dotyczy jedynie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. Materiały wybuchowe wytworzone na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa podlegają oznaczeniu według odrębnych przepisów.
Przepisy dyrektywy nakładają na państwa członkowskie obowiązek wyegzekwowania od przedsiębiorców działających w sektorze materiałów wybuchowych, aby:
a) oznaczali MWC poprzez umieszczenie na nich odpowiedniego kodu,
b) prowadzili rejestr oznaczeń wytwarzanych materiałów wybuchowych wraz ze wszystkimi stosownymi informacjami, w tym dotyczącymi typu materiału wybuchowego, a także danych pozwalających na identyfikację firmy lub osoby, której powierzono nadzór nad MWC,
c) rejestrowali lokalizację każdego materiału wybuchowego w okresie, gdy materiał wybuchowy jest w ich posiadaniu lub pod ich nadzorem, dopóki nie został przemieszczony do innego przedsiębiorcy lub wykorzystany,
d) testowali swój system gromadzenia danych w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia jego skuteczności i jakości rejestrów zawierających dane na temat MWC,
e) przechowywali dane dotyczące MWC w okresie 10 lat,
f) chronili zgromadzone dane przed przypadkowym lub celowym uszkodzeniem lub zniszczeniem,
g) dostarczali właściwym władzom państwowym, na ich żądanie, informacje dotyczące pochodzenia i lokalizacji każdej jednostki (sztuki) materiału wybuchowego w całym cyklu życia MWC oraz w całym łańcuchu zaopatrzeniowym,
h) przekazywali właściwym władzom państw członkowskich nazwiska i dane teleadresowe osób mogących w trybie całodobowym udzielić informacji dotyczących pochodzenia i lokalizacji każdej jednostki (sztuki) materiału wybuchowego w całym cyklu życia MWC i w całym łańcuchu zaopatrzeniowym.
Transpozycja przepisów dyrektywy wymaga wprowadzenia zmian w ustawach
z dnia:
a) 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 67, poz. 679, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o wykonywaniu działalności gospodarczej”,
b) 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o materiałach wybuchowych”.
Zgodnie z proponowanymi zmianami odzwierciedlającymi wymagania dyrektywy do oznaczenia MWC zobowiązani będą przedsiębiorcy wytwarzający i wprowadzający do obrotu MWC (przedsiębiorcy sektora MWC) w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Oznaczenia zgodnie z przepisami dyrektywy nie trzeba będzie stosować w przypadku:
1) gdy wytworzone materiały wybuchowe będą przemieszczane poza obszar Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i będą oznaczone zgodnie z przepisami kraju przeznaczenia; przepisy te zazwyczaj odmiennie od przepisów dyrektywy określają oznaczanie MWC,
2) gdy materiały wybuchowe zostaną dostarczone w miejsce zużycia bez opakowania i będą przeznaczone do bezpośredniego zużycia – brak w takim przypadku fizycznej powierzchni do oznaczenia,
3) gdy materiały wybuchowe zostaną wytworzone w miejscu ich użycia i będą przeznaczone do zużycia bezpośrednio po wytworzeniu – w tym przypadku materiały nie podlegają również pakowaniu podobnie jak w pkt 2.
Jednym z elementów oznaczenia MWC jest kod obiektu produkcyjnego nadawany przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wymóg nadawania obiektowi produkcyjnemu odpowiedniego kodu będzie dotyczył również sytuacji, w której działający w Polsce przedsiębiorca będzie dysponować obiektem produkcyjnym zlokalizowanym poza terytorium Wspólnoty. Podkreślenia wymaga, iż obowiązek wystąpienia o nadanie kodu obiektowi produkcyjnemu zlokalizowanemu poza terytorium Wspólnoty – zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy – spoczywać będzie na przedsiębiorcy, w sytuacji, kiedy posiada on siedzibę na terytorium Wspólnoty, zaś w przypadku zlokalizowania siedziby poza terytorium Wspólnoty – na importerze.
Przepisy dotyczące obowiązku oznaczenia MWC umieszczone zostaną w znowelizowanej ustawie o wykonywaniu działalności gospodarczej, gdyż ustawa ta zawiera przepisy dotyczące wytwarzania i wprowadzenia do obrotu MWC.
Mając powyższe na uwadze, do ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej wprowadzone zostaną następujące zmiany:
1) zdefiniowanie pojęcia „obiekt produkcyjny" (art. l pkt l lit. a projektu ustawy),
2) określenie jednoznacznego oznaczenia w odniesieniu do MWC oraz wprowadzenie obowiązku oznaczenia MWC oraz określenie przypadków, gdy oznaczenia nie stosuje się (art. l pkt 2 projektu ustawy).
Sposób oznaczenia wytwarzanych i wprowadzanych do obrotu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, sposób prowadzenia rejestru oznaczeń, a także szczegółowe wymagania w zakresie przechowywania danych dotyczących materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, sposób postępowania podczas oznaczania obiektu produkcyjnego uszczegółowione zostaną – zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. l pkt 2 projektu ustawy – w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Ministra Obrony Narodowej.
Osobny wątek problemowy ujęty w projekcie regulacji stanowią przepisy tworzące podstawę prawną do nowelizacji rozporządzeń:
− Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie sposobu prowadzenia prac z użyciem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 158, poz. 1328),
− Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 lipca 2005 r. w sprawie sposobu przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego w tymczasowym magazynie (Dz. U. Nr 139, poz. 166),
− Ministra Gospodarki z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wzoru ewidencji nabytych, zużytych, przechowywanych, przemieszczanych i zbytych materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 194, poz. 1634),
− Ministra Gospodarki z dnia 28 października 2002 r. w sprawie pomieszczeń magazynowych i obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 190, poz. 1589).
Włączenie do projektowanej regulacji wybranych zagadnień związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych wynika z faktu, iż zmiany w prawie w następstwie transpozycji dyrektywy, a także uregulowania niektórych aspektów oczyszczania terenów związane są z koniecznością nowelizacji tych samych dwóch ustaw, a mianowicie ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej oraz o materiałach wybuchowych.
Konieczność nowelizacji wymienionych rozporządzeń wynika z faktu, iż aktualnie obowiązujące przepisy nie określają warunków bezpieczeństwa, jakie powinny być spełnione podczas prowadzenia oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych. Przepisy nie wprowadzają także obowiązku ewidencji znalezionych materiałów wybuchowych. Określenia wymaga również pojęcie „oczyszczanie terenów”, które powinno być zdefiniowane jako sprawdzanie obszarów lądowych oraz wód śródlądowych i obszarów morskich pod względem występowania materiałów wybuchowych, a także wydobycie, zabezpieczenie, zniszczenie lub unieszkodliwienie znalezionych materiałów wybuchowych.
Wskazane wyżej problemy wymagają uregulowania, bowiem oczyszczanie terenów jest związane z podwyższonym ryzykiem wypadku (katastrofy) z uwagi na operowanie potencjalnie dużymi ilościami materiałów wybuchowych. Dlatego oczyszczanie terenów powinni wykonywać jedynie przedsiębiorcy mogący spełnić – określone w odpowiednich przepisach – warunki bezpieczeństwa.
Zmiany stanowiące podstawę prawną do wydania ww. rozporządzeń zawarte są w art. l pkt 3 oraz w art. 2 pkt 3 lit. b oraz pkt 4.
Zgodnie z § 4 ust. l pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), notyfikacji nie podlegają akty prawne stanowiące wypełnienie zobowiązań międzynarodowych przewidujących przyjęcie wspólnych przepisów technicznych. Projektowana regulacja spełnia warunki zwolnienia z notyfikacji w Komisji Europejskiej, bowiem transponuje przepisy dyrektywy do prawa polskiego i wypełnia w ten sposób międzynarodowe zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy – zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą rozesłania go do uzgodnień międzyresortowych. W trakcie procesu legislacyjnego nie wpłynął żaden wniosek od podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Zmiany w ustawach: o wykonywaniu działalności gospodarczej oraz o materiałach wybuchowych związane z implementacją dyrektywy będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) grupę około 10 przedsiębiorców wytwarzających materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego (MWC),
2) grupę około 60 przedsiębiorców, którzy mogą prowadzić obrót materiałami wybuchowymi obejmujący również import MWC,
3) grupę około 300 przedsiębiorców, którzy wykorzystują materiały wybuchowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania kopalin ze złóż, a także bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze,
4) grupę około 50 przedsiębiorców zajmujących się wykonywaniem usług i prac związanych z wykorzystaniem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego poza górnictwem,
5) grupę około 10 jednostek badawczo-rozwojowych prowadzących działalność naukową w zakresie projektowania materiałów wybuchowych (w tym MWC), a także badania właściwości użytkowych, składu chemicznego oraz technologii wytwarzania tych materiałów.
Zmiany w ustawach: o wykonywaniu działalności gospodarczej oraz o materiałach wybuchowych mające na celu stworzenie podstawy prawnej do nowelizacji rozporządzeń regulujących wybrane aspekty wykonywania działalności gospodarczej w zakresie oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych – z uwagi na czysto formalny charakter – nie będą oddziaływały na żadne podmioty.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Przygotowanie projektu ustawy poprzedzono konsultacjami z podmiotami, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, obrotu, prac badawczo-rozwojowych, a także prac w zakresie poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania kopalin ze złóż oraz importerów, w tym:
1) krajowymi producentami MWC (Nitroerg S.A., BlastExpol S.A.),
2) KGHM Polska Miedź S.A. w Lubinie – podmiotem, który zużywa największą ilość MWC w Polsce,
3) Akademią Górniczo-Hutniczą,
4) Wyższym Urzędem Górniczym,
5) Stowarzyszeniem Polskich Inżynierów Strzałowych,
6) Instytutem Przemysłu Organicznego – ośrodkiem naukowym prowadzącym prace badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem MWC,
7) Kopalnią Doświadczalną „Barbara”, która jest jedyną polską jednostką notyfikowaną przy UE w dziedzinie materiałów wybuchowych,
8) firmą ORICA Poland Sp. z o.o. - importerem MWC,
9) firmą EISEI PIRST zajmującą się budową baz danych.
W efekcie przeprowadzonych konsultacji stwierdzono, co następuje:
a) stosowane dotąd oznaczenia MWC w Polsce niewiele odbiegają co do zawartości merytorycznej od wprowadzanych przepisami dyrektywy. W obowiązującym systemie oznaczenia MWC ich krajowi wytwórcy nie podają „oznaczenia kraju producenta” oraz „kodu obiektu produkcyjnego”. MWC są oznakowane poprzez indywidualny numer nadawany pojedynczym nabojom lub najmniejszej jednostce opakowania. Zapalniki elektroniczne posiadają kody elektroniczne, za pomocą których możliwa jest identyfikacja producenta.
Obowiązujący obecnie system ewidencji materiałów wybuchowych w dużym stopniu pozwala na śledzenie MWC do momentu przekazania końcowemu użytkownikowi. Dokumentacja jest prowadzona w formie pisemnej i w wersji elektronicznej. System oznaczenia nie jest jednak całkowicie zgodny z wymaganiami dyrektywy,
b) problem będzie stanowić oznaczenie pobudzaczy i zapalników oraz lontów, oznaczenie wymienionych wyrobów będzie wymagało zakupu specjalistycznych drukarek.
Specjalistyczny charakter i zakres projektowanej regulacji nie uzasadnia szerszych konsultacji ze związkami zawodowymi, np. na forum Zespołu Trójstronnego ds. Społeczno-Gospodarczych Warunków Restrukturyzacji Przemysłowego Potencjału Obronnego.
Projekt jest dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Gospodarki od dnia jego przekazania do uzgodnień międzyresortowych.
3. Skutki wprowadzenia aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą obciążeń finansów publicznych, w szczególności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Projektowana regulacja nie spowoduje zmian na rynku pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Wprowadzenie nowych przepisów może nieznacznie pogorszyć konkurencyjność przedsiębiorców wytwarzających i prowadzących obrót materiałami wybuchowymi. Wynika to z faktu, iż mali i średni przedsiębiorcy będą musieli ponieść jednorazowo koszty zakupu programów informatycznych i wyposażenia wynoszące od kilku do kilkunastu tysięcy zł i kilku tysięcy zł rocznie na utrzymanie i konserwację sprzętu.
W przypadku dużych przedsiębiorstw wytwarzających materiały wybuchowe, a także kombinatów górniczych zużywających setki lub tysiące ton tych materiałów rocznie, koszty związane z zakupem programów informatycznych i odpowiedniego sprzętu oraz wdrożeniem środków zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia rejestrów mogą wynieść jednorazowo
do 1,5-2 mln zł.Wpływ regulacji na konkurencyjność całej gospodarki będzie niezauważalny.
d) sytuacje i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje powstania nowych podmiotów gospodarczych, nowych miejsc pracy ani pojawienia się nowych impulsów technologicznych. W związku z tym wejście w życie projektowanej regulacji nie przyczyni się do zmiany sytuacji i rozwoju regionalnego. Nowelizacja nie będzie też miała wpływu na środowisko naturalne.
4. Źródła finansowania działań wynikających z projektowanej regulacji
Koszty finansowania działań związanych z wejściem w życie regulacji będą ponoszone jedynie przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. Koszty te będą zależeć przede wszystkim od ilości materiałów wybuchowych wytwarzanych, sprzedawanych
lub zużywanych w skali roku.Należy oczekiwać, że w przypadku małych przedsiębiorstw koszty te wynosić będą od kilku do kilkunastu tysięcy zł na zakup programów i wyposażenia i kilku tysięcy rocznie na utrzymanie i konserwację sprzętu.
W przypadku dużych przedsiębiorstw wytwarzających materiały wybuchowe, a także kombinatów górniczych zużywających setki lub tysiące ton tych materiałów rocznie, koszty związane z zakupem programów informatycznych i odpowiedniego sprzętu oraz wdrożeniem środków zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia rejestrów mogą wynieść jednorazowo do 1,5–2 mln zł.