Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia .........................

 

o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o cudzoziemcach

 

 

Art. 1.          W ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:

1)       w art. 2 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

„4a) dane biometryczne – wizerunek twarzy i odciski linii papilarnych pobrane w celu umieszczenia w dokumentach podróży przewidzianych w Konwencji Genewskiej w formie elektronicznej;”;

2)       w art. 89i:

a)       ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4.   Dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej wydaje się po pobraniu danych biometrycznych cudzoziemca.”,

b)       dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

„5. W  dokumentach podróży przewidzianych w Konwencji Genewskiej wydawanych cudzoziemcom, od których pobranie odcisków linii papilarnych jest fizycznie niemożliwe, nie zamieszcza się obrazu linii papilarnych.

 6.    Kartę pobytu wydaje się po dostarczeniu przez cudzoziemca 3 fotografii.”;

3)     po art. 89i dodaje się art. 89ia i 89ib w brzmieniu:

„Art. 89ia.           W dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej  zamieszcza się dane i informacje, o których mowa w załączniku do Konwencji Genewskiej,  oraz dane biometryczne.

 Art. 89ib.       1.     Cudzoziemiec odbiera dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej osobiście, co potwierdza własnoręcznym podpisem.

                        2.     Dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej dla małoletniego może odebrać jeden z rodziców lub opiekunów. Małoletni lub osoba ubezwłasnowolniona, którzy ukończyli 13 lat, odbierają ten dokument osobiście, w obecności przynajmniej jednego z rodziców lub opiekunów.

                        3.     Cudzoziemiec odbierający dokument przewidzia­ny w Konwencji Genewskiej  sprawdza za pomocą czytnika elektronicznego, czy dane osobowe i dane biometryczne zamieszczone w tym doku­mencie są zgodne ze stanem faktycznym.”;

4)     art. 89m otrzymuje  brzmienie:

„Art. 89m.       Wymiana lub wydanie nowego dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej następuje na wniosek cudzoziemca po pobraniu jego danych biometrycznych.”;

5)     art. 89o otrzymuje brzmienie:

„Art. 89o.        Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:

1)       wzór dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, uwzględniając posta­nowienia załącznika do Konwencji Genewskiej oraz obowiązek zamieszczania danych biome-trycznych;

2)       wzór formularza wniosku o wymianę lub wydanie nowego dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, uwzględniając dane, o których mowa w art. 8, dotyczące cudzoziemca i małoletnich dzieci towarzyszących cudzoziem­cowi, w zakresie niezbędnym do wymiany lub wydania nowego dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej;

3)       sposób pobierania danych biometrycznych i zamieszczania ich w dokumentach podróży przewidzianych w Konwencji Genewskiej, który umożliwi potwierdzenie tożsamości cudzoziemca.”;

6)     w art. 121:

a)       dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1, a pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)       w pkt 1, przechowuje się informacje o wnioskach, wydanych postanowieniach, decyzjach administracyj­nych i wyrokach sądu, zaświadczeniach tożsamości, kartach pobytu i dokumentach podróży przewidzianych w Konwencji Genewskiej, informację, czy cudzo-ziemiec jest małoletnim bez opieki, dane, o których mowa w art. 8, oraz dane biometryczne, dotyczące cudzoziemców objętych postępowaniami, o których mowa w pkt 1;”,

b)       dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

„2. Dane biometryczne przechowuje się do dnia odebrania przez cudzoziemca dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, a w przypadku jego nieodebrania, do dnia upływu ważności tego dokumentu.”.

 

Art. 2.      W ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.2))  po art. 133 dodaje się art. 133a w brzmieniu:

„Art. 133a.          Przepisu art. 133 nie stosuje się do przetwarzania odcisków linii papilarnych pobranych od cudzoziemca w celu ich zamieszczenia w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej, przetwarza­nych w rejestrze spraw o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie ochrony uzupełniającej oraz o udzielenie pomocy cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy.”.

 

Art. 3.      Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 89o ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89o ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednakże nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 

Art. 4. Dokumenty podróży przewidziane w Konwencji Genewskiej, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

 

Art. 5.      Ustawa wchodzi w życie z dniem 29 czerwca 2009 r.

 

 

 



1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 216, poz. 1367 i Nr 234, poz. 1570.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 180, poz. 1112, Nr 216, poz. 1367, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 i Nr 31, poz. 206.

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o cudzoziemcach ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie (Dz. Urz. WE L 385 z 29.12.2004, str. 1). Rozporządzenie to ma zastosowanie do paszportów i dokumentów podróży, których okres ważności nie jest krótszy niż 12 miesięcy. Zgodnie z art. 89i ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695, z późn. zm.) dokument podróży przewidziany w Konwencji dotyczącej statusu uchodźców, sporządzonej w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 119, poz. 515 i 517), jest ważny przez 2 lata od dnia wydania.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 w paszportach i dokumentach podróży zamieszcza się dane biometryczne w postaci wizerunku twarzy i odcisków palców. W związku z powyższym jest konieczne opracowanie przepisów umożliwiających pobieranie od cudzoziemców odcisków linii papilarnych w celu umieszczenia ich w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej, w tym również przepisów wykonawczych regulujących sposób pobierania ww. danych od cudzoziemców, którym ma być wydany dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej.

Jednocześnie, mając na względzie stanowisko Komisji Europejskiej zakazujące wykorzystywania danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych do innych celów niż sprawdzenie autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza, jest konieczne wprowadzenie odpowiednich zmian w zakresie zakazu udostępniania tych danych.  Powyższa propozycja dotyczy danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych i nie ma zastosowania do danych biometrycznych w postaci wizerunku twarzy.

 

Z uwagi na powyższe proponuje się następujące zmiany ustawowe:

1)       art. 2

Wobec faktu, że w ustawie jest używane pojęcie „dane biometryczne”, uzupełniono art. 2 zawierający definicje ustawowe o wyjaśnienie ww. pojęcia.

2)       art. 89i ust. 4 i 5

W ust. 4 wprowadza się przepis regulujący sposób wydania dokumentu podróży uwzględniającego dane biometryczne. Zgodnie z tym przepisem od cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy, organ pobierze dane biometryczne, tj. pobierze odciski linii papilarnych oraz wykona fotografię w celu umieszczenia ich w dokumencie. Przepis jest konsekwencją dostosowania do regulacji zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2252/2004, w zakresie pobierania danych biometrycznych.

Dodanie ust. 5 ma na celu uregulowanie przypadków, w których nie jest możliwe pobranie odcisków palców od osób niemających obu dłoni lub mających dłonie i palce zniekształcone w sposób uniemożliwiający ich wyprostowanie. Zatem wprowadzono dodatkowy przepis stanowiący, że w przypadku fizycznej niemożliwości pobrania danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych, w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej nie umieszcza się tych danych.

Ust. 6 jest konsekwencją trybu postępowania określonego w ust. 4. Obowiązek dostarczenia fotografii dotyczy bowiem tylko karty pobytu.

3)       art. 89ia

Przepis ten określa, jakie dane i informacje są zamieszczane w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej. Zgodnie ze wzorem dokumentu podróży stanowiącym załącznik do  Konwencji Genewskiej dopuszczalne jest umieszczanie w dokumentach odcisków linii papilarnych, jeżeli są one wymagane. W związku z faktem, że zgodnie z ustawą  z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej jest ważny przez 2 lata od dnia wydania, a zatem podlega przepisom zawartym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2252/2004, w tym w zakresie umieszczania w dokumentach podróży m.in. odcisków linii papilarnych, powstała konieczność wprowadzenia odpowiednich regulacji.

4)       art. 89ib

W przepisie tym uregulowano kwestie odbioru dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej. Została przyjęta zasada, że dokument ten cudzoziemiec musi odebrać osobiście, co potwierdza własnoręcznym podpisem. Natomiast w przypadku małoletniego odbioru dokumentu może dokonać jeden z rodziców lub opiekunów. Małoletni lub osoba ubezwłasnowolniona, którzy ukończyli 13 lat, odbierają dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej w obecności przynajmniej jednego z rodziców lub opiekunów. Przy odbiorze cudzoziemiec sprawdza zgodność danych osobowych i danych biometrycznych zamieszczonych w dokumencie podróży.

5)       art. 89m

Zmiana tego przepisu jest konsekwencją dostosowania do regulacji zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2252/2004, w zakresie pobierania danych biometrycznych.

6)       art. 89o

Przepis ten zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, wzoru formularza wniosku o wymianę lub wydanie nowego dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej oraz sposób pobierania danych biometrycznych i zamieszczania ich w dokumentach podróży przewidzianych w Konwencji Genewskiej.

7)         art. 121

Projektowana zmiana ma na celu uzupełnienie przepisu określającego zakres danych przechowywanych w rejestrze spraw o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie ochrony uzupełniającej oraz o udzielenie pomocy cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy o wskazanie danych biometrycznych (ust. 1 pkt 1). Ponadto wprowadzono ograniczenie czasu przechowywania danych biometrycznych do dnia odebrania przez cudzoziemca dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej, a w przypadku  nieodebrania tego dokumentu – do dnia upływu ważności dokumentu (ust. 2). Wprowadzenie ww. ograniczenia jest spowodowane względami technicznymi, tj. brakiem możliwości przechowywania przez długi czas danych biometrycznych cudzoziemca w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazie w sprawach cudzoziemców o nazwie „System Pobyt”.

Art. 2 projektu – zmiana w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.).

Dodanie art. 133a ma na celu wprowadzenie zakazu przetwarzania odcisków linii papilarnych pobranych od cudzoziemca w celu ich zamieszczenia w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej, przetwarzanych w rejestrze spraw o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie ochrony uzupełniającej oraz o udzielenie pomocy cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy, organom, o których mowa w art. 133, czyli: organom Policji, organom Straży Granicznej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Radzie do Spraw Uchodźców, sądowi, sądowi administracyjnemu, prokuratorowi, wojewodzie, konsulowi, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego,  Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego i Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej.  Regulacja ta odzwierciedla stanowisko Komisji Europejskiej, zgodnie z którym danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych nie można wykorzystywać do celów innych niż sprawdzenie autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza.

                Zgodnie z art. 3 projektu przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 89o ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89o ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednakże nie dłużej niż 12 miesięcy.

                W art. 4 projektu ustawy ustalono, że dokumenty podróży przewidziane w Konwencji Genewskiej, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

Zaproponowano, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 29 czerwca 2009 r. Konieczne jest dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej w możliwie jak najszybszym czasie, przy jednoczesnym zachowaniu stosownego vacatio legis, niezbędnego na zapoznanie się z nowymi regulacjami i przygotowanie do ich stosowania. Jednocześnie należy zaznaczyć, że dzień 29 czerwca 2009 r. jest terminem wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych do paszportów i dokumentów podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 w związku z decyzją Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 28 czerwca 2006 r. ustanawiającą specyfikacje techniczne dla norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie. Powyższy termin wynika z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 2252/2004, zgodnie z którym Państwa Członkowskie stosują ww. rozporządzenie w odniesieniu do odcisków palców nie później niż po upływie 36 miesięcy od przyjęcia środków określonych w art. 2 rozporządzenia. W przypadku linii papilarnych dotyczy to ww. decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 28 czerwca 2006 r.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozpo­rządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i orga­nom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub uzgodnienia.

 


Ocena skutków regulacji

 

1.            Podmioty objęte ustawą

Przepisy ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będą oddziaływać na następujące podmioty:

1)       cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy,

2)       Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,

3)       Straż Graniczną,

4)       ministra właściwego do spraw wewnętrznych w zakresie wydania aktów wykonawczych wynikających z projektowanej regulacji.

 

2.            Konsultacje

Projekt był konsultowany z Radą do Spraw Uchodźców, Helsińską Fundacją Praw Człowieka, Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem Amnesty International, Polską Akcją Humanitarną, Instytutem na rzecz Państwa  Prawa, Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Centrum Pomocy Prawnej  im. Haliny Nieć, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych oraz Prezesem Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

W wyznaczonym na uzgodnienia terminie opinie do projektu przestawiły: Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Centrum Pomocy Prawnej  im. Haliny Nieć, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, przy czym uwagi do projektu zgłosiły:

        Helsińska Fundacja Praw Człowieka – poddawała w wątpliwość zasadność wprowadzania obowiązku osobistego odbioru genewskiego dokumentu podróży w przypadku osób uznanych za uchodźców, a przebywających poza granicami RP, głównie w innych krajach Unii Europejskiej, wskazując, że osoby te przebywają często poza Polską z nieważnym już dokumentem podróży, co uniemożliwi im przekroczenie granicy. Uwaga ta nie została uwzględniona, ze względu na uregulowania zawarte w art. 75 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.) wskazujące, że tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca wydaje się cudzoziemcowi posiadającemu status uchodźcy, który podczas pobytu za granicą utracił swój dokument podróży albo którego dokument podróży uległ zniszczeniu bądź utracił ważność, zamierzającemu powrócić na terytorium Polski, gdy uzyskanie przez niego innego dokumentu podróży nie jest możliwe. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca uprawnia uchodźcę do jednokrotnego wjazdu na terytorium RP. Tym samym brak jest podstaw, aby uznać, że uchodźca nie będzie mógł przekroczyć granicy w celu osobistego odbioru genewskiego dokumentu podróży, w sytuacji gdy poprzedni dokument utracił ważność.

        Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców wskazał na niebezpieczeństwa, jakie wiążą się z wprowadzaniem technologii biometrycznych (problem bezpieczeństwa ochrony dużych baz danych i wyeliminowanie dostępu do nich osób nieuprawnionych), i na potrzebę poszanowania zasad prywatności określonych w narodowych przepisach konstytucyjnych, aby wprowadzane przepisy nie spowodowały dyskryminacji cudzoziemców. W opinii projektodawcy przepisy, które zostały opracowane na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie (Dz. Urz. WE L 385 z 29.12.2004, str. 1) oraz środków wykonawczych przyjętych do tego rozporządzenia, mają zastosowanie do wszystkich dokumentów podróży i paszportów wydawanych przez Państwa Członkowskie bez ustanawiania jakichkolwiek dodatkowych wymogów dla różnych grup osób.

        Stowarzyszenie Interwencji Prawnej w swojej opinii wskazywało na brak uzasadnienia dla wymogu osobistego obioru dokumentu podróży w przypadku małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej. Uwaga nie została przyjęta, gdyż odbiór osobisty dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej jest konieczny ze względu na potwierdzenie danych osobowych oraz danych biometrycznych zawartych w dokumencie. Powyższy obowiązek został wprowadzony również w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027, z późn. zm.).

        Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć zaproponowało weryfikację linii papilarnych celem potwierdzenia tożsamości, w miejsce przeprowadzania procedury pobrania danych od początku, z uwagi na fakt, iż dane biometryczne są pobierane w momencie przyjęcia wniosku o nadanie statusu uchodźcy zgodnie z art. 29 ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Uwaga powyższa nie została przyjęta, ponieważ odciski linii papilarnych pobranych od cudzoziemca, który złożył wniosek o nadanie statusu uchodźcy, są wykorzystywane do innych celów. Są one przekazywane do Komendanta Głównego Policji, który prowadzi rejestr takich odcisków. Jednakże ze względów technicznych nie ma możliwości wykorzystania tych odcisków w celu zamieszczenia ich w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej. Należy również pamiętać o stanowisku Komisji Europejskiej odnoszącym się do rozporządzenia Rady (WE) nr 2252/2004. Komisja Europejska zakazuje bowiem wykorzystywania danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych do innych celów niż sprawdzenie autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza.

 

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji; nie odnotowano zgłoszeń zainteresowanych podmiotów.

 

3.            Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych

Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanej ustawy obejmą:

1)       koszt zakupu książeczek dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej w wysokości 970 000 zł. Wydatki te zostaną pokryte z budżetu państwa, ze środków zaplanowanych w budżecie, w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących w dyspozycji Dyrektora Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,

2)       koszt dostosowania urządzeń oraz systemu do personalizacji dokumentów w wysokości około 350 000 zł. Wydatki te zostaną pokryte z budżetu państwa, ze środków zaplanowanych w budżecie, w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących w dyspozycji Dyrektora Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,

3)       koszt zakupu sprzętu oraz oprogramowania do elektronicznego pobierania odcisków palców w wysokości 28 000 zł. Koszty te zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych w budżecie, w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

Tym samym projektowane zmiany nie będą powodowały dodatkowych skutków budżetowych, a niezbędne nakłady będą ponoszone w ramach środków pozostających w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

 

4.            Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przed­siębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.