Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia ................. 2009 r.

 

o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

 

 

Art. 1.

W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z 2008 r. Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33) wprowadza się następujące zmiany:

1)      po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:

„Art. 8a. 1. Niewypłacalność pracodawcy, o którym mowa w art. 2 ust. 1, zachodzi również w razie niezaspokojenia roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania działalności przez pracodawcę, trwającego dłużej niż 1 miesiąc.

2. Za dzień wystąpienia niewypłacalności pracodawcy uważa się dzień, w którym wystąpiły okoliczności określone w ust. 1.”;

2)      po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:

„Art. 12a. 1. W przypadku braku osób uprawnionych do reprezentacji niewypłacalnego pracodawcy, o którym mowa w art. 8a ust. 1, kierownik Biura Terenowego Funduszu wypłaca, na wniosek pracownika, zaliczkę na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę świadczeń pracowniczych, w kwocie niezaspokojonych świadczeń, o których mowa w art. 12, nie wyższej jednak niż minimalne wynagrodzenie ogłaszane w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty zaliczki.

2. Pracownik składa wniosek o wypłatę zaliczki do kierownika Biura Terenowego Funduszu, właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy, w którym obowiązany jest uprawdopodobnić fakt pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą, wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub dowieść fakt złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz złożyć oświadczenie w przedmiocie rodzaju niezaspokojonych roszczeń pracowniczych i ich wysokości, pod rygorem odpowiedzialności karnej z art. 233 Kodeksu karnego za fałszywe zeznania. Przepisy art. 16 stosuje się odpowiednio.

3. Wypłata pozostałych niezaspokojonych roszczeń pracowniczych jak również roszczeń byłych pracowników, lub uprawnionych  do renty rodzinnej członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika może nastąpić w oparciu o wniosek złożony w trybie i na zasadach określonych w art. 16.”.

 

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie

 

1. Wyjaśnienie celu ustawy.

                Celem projektu ustawy jest umożliwienie wypłaty przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczek na poczet świadczeń pracownikom takich pracodawców, jak np. Hanpol Electronics. Spółka Hanpol Electronics sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi została faktycznie porzucona przez wspólników i członków jej organów. Spółka zaprzestała faktycznie prowadzić działalność gospodarczą. Przedsiębiorstwo wcześniej zostało pozbawione bezprawnie najcenniejszych składników mienia. W związku z brakiem organów spółki obecnie nie ma podstaw prawnych do rozwiązania umów o pracę z dotychczasowymi pracownikami spółki, nie można dokonać wypłaty należnych tym pracownikom świadczeń oraz wystawić im świadectw pracy, zaś postępowanie w sprawie ustanowienia kuratora spółki przeciąga się w czasie.

                W celu zapewnienia ochrony pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami również w sytuacji „porzucenia” pracowników przez pracodawcę podjęto niniejszą inicjatywę ustawodawczą.

 

2. Przedstawienie stanu obecnego.

                W obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów, które umożliwiałyby szybką wypłatę wynagrodzeń pracowników „opuszczonych” przez pracodawców, pomimo że art. 3-8 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121, z 2008 r. Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33) stosunkowo szeroko definiują niewypłacalność pracodawcy, z którym to stanem ustawa wiąże możliwość uruchomienia środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Konieczne jest zwykle złożenie przez wierzycieli wniosku o ogłoszenie upadłości,                       a w konsekwencji wydanie przez sąd upadłościowy rozstrzygnięcia w sprawie wniosku                  o ogłoszenie upadłości pracodawcy.

 

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.

                Proponuje się dodanie art. 8a zawierającego nowy tytuł niewypłacalności pracodawcy w związku z niezaspokojeniem roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania działalności przez pracodawcę oraz dodanie art. 12a, który wprowadza rozwiązania umożliwiające jak najwcześniej wypłatę zaliczek na poczet świadczeń pracownikom.

                W przypadku braku osób uprawnionych do reprezentacji pracodawcy niewypłacalnego, Kierownik Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych będzie wypłacał, na wniosek pracownika, zaliczkę na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę świadczeń pracowniczych w kwocie niezaspokojonych świadczeń, o których mowa w art.12 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych (…), nie wyższej  jednak niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

                Wniosek pracownika o wypłatę zaliczki składany do Kierownika Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy, powinien zawierać następujące dane:

-         uprawdopodobnienie faktu pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą,

-         uprawdopodobnienie wystąpienia niewypłacalności pracodawcy,

-         dowody na fakt złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości,

-         oświadczenie w przedmiocie rodzaju niezaspokojonych roszczeń pracowniczych i ich wysokości, pod rygorem odpowiedzialności karnej z art. 233 Kodeksu karnego za fałszywe zeznania.

 

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

                Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje pozytywne skutki społeczne, gospodarcze i prawne poprzez poszerzenie ochrony pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami również w sytuacji „porzucenia” pracowników przez pracodawcę.

                Projektowana nowelizacja nie spowoduje negatywnych skutków dla budżetu państwa, ani jednostek samorządu terytorialnego, bowiem Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest państwowym funduszem celowym posiadającym osobowość prawną,                a więc jest niezależny od Skarbu Państwa.

 

5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.

                Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.