Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia ..................... 2009 r.

 

o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz niektórych innych ustaw[1]

 

 

Art. 1.

W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857, z późn. zm.[2]) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:

„Art. 27a. 1. Poręczycielem kredytu, o którym mowa w art. 24 ust. 7, mogą być wyłącznie osoby fizyczne, z tym że kwota poręczenia nie może być wyższa od wymienionej w art. 25 ust. 4 łącznej sumy wpłat od osoby fizycznej. Przepis art. 25 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. Poręczenie kredytu udzielone z naruszeniem przepisów ust. 1 jest nieważne.”;

2) w art. 39a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Korzyści majątkowe przekazane partii politycznej lub Funduszowi Wyborczemu z naruszeniem przepisów art. 24 ust. 3, 6 i 8, art. 25, art. 27a, art. 36 ust. 1 i 3 lub art. 36a podlegają przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa.”.

 

Art. 2.

W ustawie z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.[3]) w art. 83c po ust.6 dodaje się ust.6a i 6b w brzmieniu:

„6a. Poręczycielem kredytu, o którym mowa w ust. 3, nie mogą być osoby, o których mowa w ust. 4.

6b. Poręczenie kredytu udzielone z naruszeniem przepisów ust. 6 i 6a jest nieważne.”.

 

Art. 3.

W ustawie z dnia 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 190, poz. 1360 oraz 2008 r. Nr 171, poz. 1056) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 111 po ust.6 dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:

„6a. Poręczycielem kredytu, o którym mowa w ust. 6, mogą być wyłącznie osoby fizyczne, z tym że kwota poręczenia nie może być wyższa od wymienionej w art. 113 ust. 3 łącznej sumy wpłat od osoby fizycznej. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

6b. Poręczenie kredytu udzielone z naruszeniem przepisów ust. 6a jest nieważne.”;

2) w art. 127 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Korzyści majątkowe przyjęte przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów art. 110 ust. 4, art. 111 ust. 1-4 oraz ust. 6a i 6b, art. 112 ust. 1 albo art. 113 podlegają przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa. Jeżeli korzyść majątkowa została zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość.”.

 

Art. 4.

W ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U Nr 25, poz. 219, z 2006 r. Nr 218, poz. 1592 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 766) w art. 86 po ust.7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

„7a. Poręczycielem kredytu, o którym mowa w ust. 6, nie mogą być osoby, o których mowa w ust. 4.

7b. Poręczenie kredytu udzielone z naruszeniem przepisów ust. 7 i 7a jest nieważne.”.

 

Art. 5.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.







Uzasadnienie

 

Celem przedkładanego projektu ustawy jest wprowadzenie zmian w systemie finansowania partii politycznych oraz kampanii wyborczych w zakresie środków pochodzących z kredytu bankowego. Wnioskodawcy proponują ograniczenie kręgu podmiotów, które mogą udzielać poręczenia kredytu bankowego zaciąganego przez partie polityczne zarówno na działalność statutową, jak i na finansowanie kampanii wyborczych, wyłącznie do tych osób, które mają prawo dokonywać wpłat na rzecz partii politycznych.

Istotnym powodem, dla którego wnioskodawcy proponują przyjęcie zmian zawartych w projekcie, jest przede wszystkim uniemożliwienie obchodzenia przepisów ustawy, które zakazują finansowania partii politycznych przez cudzoziemców.

W obowiązującym stanie prawnym funkcjonują różne rozwiązania prawne w odniesieniu do kredytów bankowych zaciąganych przez partie polityczne. W ustawie o partiach politycznych oraz w Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej brak jest jakichkolwiek ograniczeń w tym zakresie.  Przepisy Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego przewidują ograniczenie podmiotowe w zakresie możliwości poręczania kredytów bankowych zaciągniętych w celu sfinansowania kampanii wyborczych do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz do Parlamentu Europejskiego.

Zmiany proponowane w ustawie polegają na ujednoliceniu przepisów ustawy o partiach politycznych, ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego. Wnioskodawcy proponują, aby poręczycielem kredytu bankowego zaciąganego na cele, o których mowa w zmienianych ustawach, mogły być wyłącznie osoby fizyczne, z tym że poręczenia tego nie mogłyby udzielać osoby, które nie maja prawa dokonywania wpłat na rzecz partii politycznych i na rzecz kampanii wyborczych.

W przepisach ustawy o partiach politycznych oraz  ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej proponuje się ponadto, podobnie jak to jest w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawie - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, wprowadzenie ograniczenia kwotowego dla udzielanych poręczeń, w celu ujednolicenia tych przepisów. Kwota poręczenia nie będzie mogła być wyższa od dopuszczalnej wysokości kwoty łącznej sumy wpłat od osoby fizycznej.

Projektodawcy proponują również, aby umowy poręczenia zawarte z naruszeniem przepisów były objęte sankcją nieważności bezwzględnej. Ponadto proponuje się także ujednolicenie przepisów zmienianych ustaw w zakresie skutków przyjęcia korzyści majątkowych z naruszeniem przepisów ustawy – podlegałyby one przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa.

Uchwalenie projektowanych rozwiązań przyniesie pozytywne skutki społeczne, gdyż przyczyni się do większej przejrzystości i transparentności działania partii politycznych oraz prowadzonych kampanii wyborczych oraz pełniejszej realizacji zasady jawności gospodarki finansowej partii politycznych.

Przyjęcie projektowanych rozwiązań nie powinno powodować skutków gospodarczych i finansowych.

Skutkiem prawnym wprowadzonych rozwiązań będzie bezwzględna nieważność umów poręczenia zawartych z naruszeniem przepisów wprowadzających ograniczenia podmiotowe i kwotowe dotyczące tych umów w przypadku, gdy poręczany jest kredyt bankowy zaciągany przez partie polityczne lub na finansowanie kampanii wyborczej.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

 



[1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.

[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1802, 2002 r. Nr 127, poz. 1089, 2003 r. Nr 57, poz. 507, 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 273, poz. 2703, 2005 r. Nr 167, poz. 1398, 2008 r. Nr 171, poz. 1056.

[3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 102, poz. 1055 i  Nr 167, poz. 1760, z 2005 r. Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 34, poz. 242, Nr 146, poz. 1055, Nr 159, poz. 1127 i  Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 48, poz. 327 i  Nr 112, poz. 766 oraz z 2008 r. Nr 96, poz. 607 i  Nr 180, poz. 1111.