Projekt

 

 

 

USTAWA

z dnia ..................................

 

o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”

 

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art.  1.      Ustawa reguluje zasady i tryb komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” działającego na podstawie ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.[1])), zwanego dalej „Pocztą Polską”.

 

Art. 2.      1.     Komercjalizacja Poczty Polskiej, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu Poczty Polskiej w spółkę akcyjną o nazwie „Poczta Polska Spółka Akcyjna”, zwaną dalej „Spółką”, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.

2.     Spółka wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była Poczta Polska, bez względu na charakter prawny tych stosunków, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

 

Art.  3.      Spółce przysługuje wyłączne prawo używania wyrazu „poczta” w nazwie spółki, w różnych przypadkach, oraz zastrzeżonego znaku towarowego.

Art.  4.      Spółka ma prawo używania w działalności związanej z wykonywaniem obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych oznak z  godłem Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła, i napisem w otoku.

 

Art.  5.      Do Spółki nie ma zastosowania art. 6 pkt 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z  późn. zm.[2])).

 

 Rozdział 2

Komercjalizacja Poczty Polskiej

Art.  6.      Do komercjalizacji Poczty Polskiej stosuje się przepisy działu II ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.[3])), chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej.

 

Art.  7.       1. Minister właściwy do spraw łączności w imieniu Skarbu Państwa, bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, dokona komercjalizacji Poczty Polskiej.

   2.     Dyrektor Generalny Poczty Polskiej jest obowiązany do przedłożenia ministrowi właściwemu do spraw łączności, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, kwestionariusza przedsiębiorstwa oraz innych dokumentów, niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji Poczty Polskiej, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z  dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

 

Art. 8.      1.     Minister właściwy do spraw łączności sporządza za Skarb Państwa akt komercjalizacji Poczty Polskiej.

2.     W akcie komercjalizacji Poczty Polskiej ustala się:

1)             statut Spółki;

2)             wysokość kapitału zakładowego Spółki;

3)             imiona i nazwiska członków organów pierwszej kadencji;

4)             osobę upoważnioną do zgłoszenia wniosku o wpisanie Spółki do rejestru przedsiębiorców, jeżeli jest to osoba inna niż zarząd.

3.     Akt komercjalizacji Poczty Polskiej zastępuje czynności określone w przepisach Kodeksu spółek handlowych, poprzedzające złożenie wniosku o wpis spółki do rejestru przedsiębiorców.

4.     Minister właściwy do spraw łączności reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do Spółki.

 

Art. 9.      1.     Niezwłocznie po sporządzeniu aktu komercjalizacji zarząd Spółki lub osoba upoważniona w tym zakresie przez ministra właściwego do spraw łączności zgłasza do sądu rejestrowego właściwego dla siedziby Spółki wniosek o wpisanie Spółki do rejestru przedsiębiorców.

2.     Wykreślenie Poczty Polskiej z rejestru przedsiębiorców następuje z urzędu z dniem wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców.

3.     Wpis Spółki do rejestru przedsiębiorców oraz związane z tym wykreślenie Poczty Polskiej z rejestru przedsiębiorców stają się skuteczne pierwszego dnia miesiąca przypadającego po dniu wydania postanowienia o  wpisie.

 

Art. 10.    1.     W czasie, w którym Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem Spółki, członków rady nadzorczej, o których mowa w ust. 2, powołuje i odwołuje walne zgromadzenie.

2.     W Spółce działa rada nadzorcza, która liczy pięć osób. W  skład rady nadzorczej wchodzą:

1)    jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw łączności;

2)       jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;

3) jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

4)  dwóch przedstawicieli pracowników Spółki.

3.     Tryb wyboru przedstawicieli pracowników do rady nadzorczej określa statut Spółki, z zastrzeżeniem ust. 4-8.

4.     Przedstawiciele pracowników do pierwszej rady nadzorczej są wybierani w  wyborach pośrednich, przy zachowaniu zasady powszechności i tajności.

5.     Wybory, o których mowa w ust. 4, zarządza Dyrektor Generalny Poczty Polskiej i ustala ich szczegółowe zasady.

6.     Za przedstawicieli wybranych przez pracowników uznaje się osoby, które w wyborach uzyskały najwięcej ważnie oddanych głosów. Wynik głosowania jest wiążący pod warunkiem wzięcia w nim udziału co najmniej 50 % wszystkich pracowników zatrudnionych w chwili wydania zarządzenia, o  którym mowa w ust. 5.

7.     Dyrektor Generalny Poczty Polskiej jest obowiązany dostarczyć ministrowi właściwemu do spraw łączności listę przedstawicieli pracowników do pierwszej rady nadzorczej, wybranych w sposób określony w ust. 4-6,  wraz z dokumentami, o których mowa w art. 7 ust. 2.

8.     W przypadku niedokonania wyboru przedstawicieli pracowników do pierwszej rady nadzorczej zakładowe organizacje związkowe działające w Poczcie Polskiej, posiadające reprezentatywność w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, wskażą przedstawicieli pracowników w terminie 30 dni od dnia otrzymania w tej sprawie pisma ministra właściwego do spraw łączności.

9.     W przypadku ogłoszenia upadłości Spółki walne zgromadzenie może podjąć uchwałę o zaprzestaniu działania rady nadzorczej i odwołaniu jej członków.

Art.  11.           Sprawowanie zarządu w Spółce nie może być zlecone osobie fizycznej. 

Art. 12.    1.     Spółka dla realizacji wspólnych celów gospodarczych za zgodą walnego zgromadzenia może tworzyć spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

2.     Zgody walnego zgromadzenia w Spółce wymaga:

1)        objęcie albo nabycie akcji lub udziałów innej spółki;

2)        zbycie nabytych albo objętych akcji lub udziałów innej spółki.

3.     W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, uchwała walnego zgromadzenia określa warunki i tryb zbycia akcji lub udziałów.

4.     Statut może określić warunki, w jakich dokonywanie czynności, o których mowa w ust. 2,  nie wymaga zgody walnego zgromadzenia. 

 

Rozdział 3

Działalność Spółki

Art. 13.    1.     Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest:

1)    prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług pocztowych, w tym usług o charakterze powszechnym;

2)    emisja, wprowadzanie i wycofywanie z obiegu znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej;

3)    wykonywanie innych usług przy wykorzystaniu potencjału technicznego i kadrowego Spółki, w tym w zakresie prenumeraty prasy, kolportażu prasy i wydawnictw, filatelistyki;

4) świadczenie usług finansowych i wykonywanie czynności z nimi związanych;

5)    pośrednictwo w wykonywaniu usług finansowych, w tym czynności bankowych.

2.     Działalność wymieniona w ust. 1 pkt 1 i 2 jest wykonywana w zakresie i na warunkach określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.[4])) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.

3.     Spółka może wykonywać inną działalność gospodarczą, jeżeli nie ogranicza ona działalności określonej w ust. 1.

4.     Szczegółowy zakres działalności gospodarczej Spółki, o  której mowa w ust. 1 i 3, określa statut Spółki.

5.     Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 1, Spółka prowadzi z uwzględnieniem zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.

 

Art. 14.    1. W ramach świadczenia usług i wykonywania czynności, o  których mowa w art. 13 ust. 1 pkt  4, Spółka może w szczególności:

1)       świadczyć usługi związane z transferem środków pieniężnych w obrocie krajowym i z zagranicą;

2)       wydawać karty płatnicze i wykonywać operacje przy ich użyciu;

3)       wykonywać operacje czekowe i wekslowe;

4)       nabywać i zbywać wierzytelności oraz świadczyć usługi w tym zakresie;

5)       udzielać pożyczek ze środków własnych, w tym kredytów konsumenckich;

6)       udzielać poręczeń i gwarancji oraz zaciągać inne zobowiązania nieujmowane w bilansie;

7)       prowadzić sprzedaż  skarbowych papierów wartościowych oraz obligacji jednostek samorządu terytorialnego i wykonywać inne zlecone czynności z tym związane, zgodnie z zasadami i na warunkach określonych w odrębnych przepisach regulujących działalność w tym zakresie;

8)       wykonywać usługi w zakresie przeliczania, sortowania i  przechowywania znaków pieniężnych;

9)       przechowywać przedmioty i papiery wartościowe oraz udostępniać skrytki sejfowe;

10)      transportować wartości pieniężne, w tym papiery wartościowe i dokumenty bankowe;

11)      świadczyć usługi teleinformatyczne i przetwarzania danych, w tym na rzecz instytucji finansowych i banków.

2.     Spółka może w regulaminach podawanych do publicznej wiadomości określać warunki świadczenia usług, o których mowa w ust. 1. Postanowienia tych regulaminów są wiążące dla stron, jeżeli w umowie o  świadczenie usług strony nie ustalą odmiennie swych praw i obowiązków.

 

Art. 15.    1.     W ramach pośrednictwa w wykonywaniu usług finansowych, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5, Spółka może:

1)       świadczyć usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego;

2)       na podstawie umowy zawartej z bankiem na piśmie, wykonywać czynności, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.[5]));

3)       świadczyć inne usługi.

2.     Z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2, Spółka – pod warunkiem posiadania prawa do wykonywania ponad 50 % głosów na walnym zgromadzeniu banku – może na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez ten bank, w zakresie zgodnym z przedmiotem działalności banku określonym w jego statucie, wykonywać w jego imieniu i na jego rzecz czynności bankowe określone w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

3. Bank zawiadamia Komisję Nadzoru Finansowego o treści pełnomocnictwa do wykonywania czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, w terminie 7 dni od dnia jego udzielenia.

4.     Udzielenie przez bank pełnomocnictwa do wykonywania czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3-7 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Zezwolenie  jest wydawane na wspólny wniosek banku i Spółki i określa czynności, które Spółka może wykonywać w  jego imieniu i na jego rzecz.

5.     Komisja Nadzoru Finansowego udziela zezwolenia, o którym mowa w ust. 4, jeżeli:

1)    nie zostanie zakłócone ostrożne i stabilne zarządzanie bankiem;

2)    bank i Spółka będą posiadać wiarygodne plany działania zapewniające ciągłe i niezakłócone wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 2;

3)    zostaną zapewnione:

a)    wykonywanie przez bank skutecznej kontroli wewnętrznej,

b)    możliwość wykonywania obowiązków biegłego rewidenta banku oraz

c)     ochrona tajemnicy prawnie chronionej w zakresie czynności powierzonych przez bank Spółce;

4)    bank będzie mógł kierować do Spółki wiążące zalecenia dotyczące wykonywania umowy  obejmującej pełnomocnictwo do działania w imieniu banku.

6.     W zakresie nieuregulowanym w ustawie do wykonywania przez Spółkę działalności określonej w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

7.     Działalność Spółki określona w ust. 2 podlega nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe i ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119 oraz z  2007 r. Nr 42, poz. 272). 

 

Art. 16.        1.     Spółka może:

1)       posiadać rachunek bankowy w Narodowym Banku Polskim;

2)       pobierać z Narodowego Banku Polskiego oraz odprowadzać do tego Banku znaki pieniężne, stosując się do zasad obowiązujących banki w tym zakresie.

2.     Spółka i osoby w niej zatrudnione wykonujące lub uczestniczące w wykonywaniu czynności bankowych są obowiązane zachować tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie wiadomości dotyczące tych czynności. Zakres tajemnicy bankowej oraz zasady udzielania informacji stanowiących tajemnicę bankową określają przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

 

Art.  17.       Potwierdzone przez Spółkę dowody przyjęcia wpłaty i dowody wypłaty, a w zakresie czynności określonych w art. 14 ust. 1 oraz w art. 15 ust. 1 i 2 również wystawiane przez Spółkę oświadczenia zawierające zobowiązania, zwolnienie z zobowiązań, zrzeczenie się praw lub pokwitowanie odbioru należności oraz stwierdzające udzielenie kredytu, pożyczki pieniężnej, wraz z  informacją o ich wysokości, zasadach oprocentowania, warunkach spłaty – mają moc prawną dokumentów urzędowych.

 

Rozdział 4

Gospodarowanie mieniem Spółki

Art. 18.        1.     Mienie Spółki, którego zagospodarowanie nie jest możliwe, a którego utrzymywania nie uzasadniają względy ekonomiczne, może zostać zlikwidowane lub przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa, jednostkom samorządu terytorialnego lub państwowym jednostkom organizacyjnym.

2.     Spółka może pomniejszyć kapitał zapasowy o wartość księgową netto mienia w postaci środków trwałych, przekazywanego zgodnie z ust. 1.

Rozdział 5

Szczególne uprawnienia pracownicze

Art. 19.        Listonoszom używającym własnych pojazdów do celów służbowych, w jazdach lokalnych, może być przyznane prawo do zwrotu kosztów związanych z używaniem tych pojazdów – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego lub do wysokości nieprzekraczającej stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.[6])), jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

 

Rozdział 6

Zmiany w przepisach obowiązujących

 

Art. 20.        W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z  późn. zm.[7])) wprowadza się następujące zmiany:

1)     w art. 60 w ust. 5 i 7 wyrazy „jednostki organizacyjne państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” zastępuje się wyrazami „jednostki organizacyjne Poczty Polskiej  Spółki Akcyjnej”;

2)     w art. 62 wyrazy „Poczty Polskiej” zastępuje się użytymi w  odpowiednim przypadku wyrazami „Poczta Polska  Spółka Akcyjna”.

Art. 21.        W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.[8])) w art. 4 w ust. 1 uchyla się pkt 4.

Art. 22.        W ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070, z  późn. zm.[9])) w art. 30 w ust. 2 wyrazy „przedsiębiorstwa użyteczności publicznej »Poczta Polska«” zastępuje się wyrazami „Poczta Polska Spółka Akcyjna”.

Art. 23.        W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.3)) w art. 3 w ust. 3 uchyla się pkt 10.

Art. 24.        W ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667, z późn. zm.[10])) w art. 93 w ust. 1 w pkt  6 wyrazy „państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej »Poczta Polska«” zastępuje się wyrazami „Poczta Polska  Spółka Akcyjna”.

Art. 25.        W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.[11])) w art. 54 w § 1 w pkt 5 wyrazy „Pocztę Polską” zastępuje się wyrazami „Pocztę Polską  Spółkę Akcyjną”.

Art. 26.        W ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505, z późn. zm.[12])) w art. 2 w pkt 1 wyrazy „państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej »Poczta Polska«” zastępuje się wyrazami „Poczta Polska Spółka Akcyjna”.

 

Art. 27.        W ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178, z późn. zm.[13])) wyrazy „państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej »Poczta Polska«” zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Poczta Polska  Spółka Akcyjna”.

 

Art. 28.        W ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.4))  wprowadza się następujące zmiany:

1)     art. 5 otrzymuje brzmienie:

„Art. 5.         Zadania z zakresu działalności pocztowej, określone dla zarządów pocztowych lub administracji pocztowych w międzynarodowych przepisach pocztowych, wykonuje Poczta Polska Spółka Akcyjna, zwana dalej „Pocztą Polską S.A.”.”;

2)       w art. 31 w ust. 3 wyrazy „Poczta Polska”  zastępuje się wyrazami „Poczta Polska S.A.”; 

3)       w art. 32 w ust. 1-6 i 8 użyte w różnych przypadkach wyrazy „Poczta Polska” zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Poczta Polska S.A.”;

4)       w art. 46 w ust. 2 wyrazy „Poczcie Polskiej” zastępuje się wyrazami „Poczcie Polskiej S.A.”;

5)  w art. 49  ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   Operator przedkłada Prezesowi UKE projekt regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych, o którym mowa w ust. 1, oraz projekt zmian do obowiązującego regulaminu, co najmniej na 60 dni przed wprowadzeniem.”;

6)  po art. 52 dodaje się art. 52a w brzmieniu:

„Art. 52a.        1.     Operator publiczny obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych otrzymuje z budżetu państwa dotację podmiotową do działalności polegającej na świadczeniu powszechnych usług pocztowych, jeżeli ich świadczenie przynosi stratę.

2.     Wysokość dotacji określa ustawa budżetowa, przy czym kwota dotacji nie może przekroczyć różnicy pomiędzy kosztami świadczenia powszechnych usług pocztowych a przychodami z tego tytułu.

3.     Operator publiczny jest obowiązany zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw łączności wysokość straty poniesionej na świadczeniu powszechnych usług pocztowych do dnia 15 kwietnia roku następującego po roku, w  którym strata ta została poniesiona.

4.     Dotacja za rok, w którym powstała strata, jest przyznawana na podstawie przedłożonej przez Prezesa UKE ministrowi właściwemu do spraw łączności, w terminie do dnia 30 listopada roku następującego po roku, którego dotyczy dotacja:

1)    kopii zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego operatora publicznego, o którym mowa w art. 52 ust. 6;

2)    informacji o spełnieniu przez operatora wymogów dotyczących świadczenia powszechnych usług pocztowych, o których mowa w ustawie;

3)    informacji o dokonaniu weryfikacji wymagań w zakresie prowadzenia przez operatora publicznego ksiąg rachunkowych i rachunku kosztów, o których mowa w art. 52 ust. 1 i 2.

5.     Do dotacji, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 33a.”.

 

Rozdział 7

Przepisy przejściowe i końcowe

Art. 29.        1.     Traci moc ustawa z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.1)), z wyjątkiem przepisów art. 15a-15c i art. 41, które zachowują moc w okresie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

2.     Do dnia wykreślenia Poczty Polskiej z rejestru przedsiębiorców Poczta Polska działa na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1.

 

Art. 30.        Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 20, 22, 24-28, które wchodzą w życie w terminie, o  którym mowa w art. 9 ust. 3.

 

 

 

 

 


 



[1])      Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 93, poz. 894, z 2005 r. Nr 172, poz. 1442 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.

[2])      Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i 871, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 94, poz. 785, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 47, poz. 347, Nr 133, poz. 935 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 179, poz. 1279 i Nr 123, poz. 850.

[3])    Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532.

[4])    Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 627, Nr 96, poz. 959, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 191, poz. 1413 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.

[5])    Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z  2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538,  z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119,  Nr 190, poz. 1401, Nr 245, poz. 1775 oraz  z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769.

[6]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 661, Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381. 

[7]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496,  z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i  Nr 220, poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242. 

[8]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 167, poz. 1399 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 220, poz. 1600. 

[9]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 16, poz. 167 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 153, poz. 1271, Nr 216, poz. 1824 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 65, poz. 594, z 2004 r. Nr 146, poz. 1546, Nr 213, poz. 2157 i Nr 281, poz. 2783 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, Nr 251, poz. 1844 i  Nr 157, poz. 1119.

[10]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1651, z 2005 r. Nr 143, poz. 1202 i Nr 183, poz. 1538,  z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 95.

[11]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727,  Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635 oraz  z 2007 r. Nr 112, poz. 769,  Nr 120, poz. 818, Nr 195, poz. 1414 i  Nr 225, poz. 1671.

[12]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 62, poz. 577, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 157, poz. 1119.

[13]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2260, z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr 173, poz. 1808, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 61, poz. 410.

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Przedmiotem projektu ustawy jest komercjalizacja państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Poczta Polska jest przedsiębiorstwem powołanym na mocy ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.) do świadczenia usług pocztowych, w tym przede wszystkim powszechnych usług pocztowych. Poczta Polska jest dużym przedsiębiorstwem sieciowym zatrudniającym około 100 tysięcy pracowników. Jest ona obecnie największym operatorem pocztowym spośród ok. 140 operatorów działających na polskim rynku pocztowym (stan na dzień 8 września 2006  r.). Wstąpienie Polski w struktury europejskie spowodowało zmiany na rynku usług pocztowych, który jest stopniowo uwalniany dla konkurencji, aż do pełnej jego liberalizacji planowanej w 2011 r. Gdy to nastąpi, Poczta Polska będzie musiała sprostać konkurencji ze strony największych i najlepszych operatorów pocztowych, jak np. poczta niemiecka. Dlatego też bardzo ważne jest, aby dobrze wykorzystać ten czas na przygotowanie Poczty Polskiej do wymagań wolnego rynku i przekształcić ją w prężnie działającą konkurencyjną i  stabilną finansowo firmę. Inspiracją i propozycją nowych bardziej efektywnych rozwiązań dla Poczty Polskiej, które pozwolą jej utrzymać pozycję na polskim rynku usług pocztowych, są rozwiązania przyjęte w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. Analiza tych rozwiązań wskazuje, że najbardziej roz­powszechnioną i  najlepiej odpowiadającą potrzebom gospodarki rynkowej formą prowadzenia działalności gospodarczej jest spółka prawa handlowego. Obecnie w tej formie prawnej działa większość obecnych na rynku zagra­nicznym operatorów pocztowych. Również w Polsce generalną polityką Skarbu Państwa jest odchodzenie od formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego.

Celem komercjalizacji Poczty Polskiej, czyli przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego w formę jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, jest umożliwienie  temu podmiotowi gospodarczemu funkcjonowania na rynku w takiej samej formie, w jakiej funkcjonują działający na nim inni krajowi i zagraniczni operatorzy pocztowi, czyli w formie bardziej dostosowanej do warunków konkurencyjnych niż forma przedsiębiorstwa państwowego. Działając jako spółka prawa handlowego, Poczta Polska będzie mogła skutecznie przygotować się do wzmożonej konkurencji, po pełnym uwolnieniu rynku usług pocztowych, projektowanym w 2009 r. Ponadto będzie miała szersze możliwości pozyskania ze źródeł zewnętrznych  środków na finansowanie nakładów inwestycyjnych, tj. komercyjnych kredytów bankowych i  emisji obligacji. Zmiana formy prawnej wpłynie też na usprawnienie procesu decyzyjnego. Obecnie niektóre decyzje związane z działalnością gospodarczą nie mogą być podejmowane przez kadrę zarządzającą bez konsultacji z organem nadzorującym, co spowalnia  zdolności Poczty Polskiej do szybkiego reagowania na działania konkurencji. Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 11 kwietnia 2006 r. koncepcją przekształcenia własnościowego Poczty Polskiej komercjalizacja będzie pierwszym etapem tego przekształcenia. Jeżeli Poczta Polska, działając jako spółka akcyjna Skarbu Państwa, wykorzysta dane jej szanse rozwoju i jej sytuacja ekonomiczna i finansowa utrzyma lub poprawi się, wpłynie to na wartość Spółki w drugim etapie przekształcenia własnościowego, które zgodnie z ww. koncepcją powinno nastąpić do 2011 r., o ile nie wystąpią przeciwwskazania natury gospodarczej.

Aktualny stan prawny wyklucza komercjalizację Poczty Polskiej. Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.  1397, z późn. zm.) w art. 3 w ust. 3 pkt 7 stanowi, że komercjalizacji nie podlegają przedsiębiorstwa państwowe działające na podstawie ustaw innych niż ustawa o przedsiębiorstwach państwowych, chyba że przedsiębiorstwa te podlegają komercjalizacji na podstawie innych ustaw, ponadto w art. 3 w ust. 3 w  pkt  10 w sposób imienny wskazuje się, że państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej (p.p.u.p.) „Poczta Polska” nie podlega komercjalizacji. Konieczne zatem jest stworzenie podstawy prawnej do dokonania komercjalizacji p.p.u.p. „Poczta Polska”.                 

Podstawą prawną do przeprowadzenia komercjalizacji Poczty Polskiej jest projektowana ustawa o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”, która w art. 23 uchyla pkt 10 w ust. 3 w art. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Projektowana ustawa reguluje proces komercjalizacji Poczty Polskiej przez odesłanie do ogólnych zasad komercjalizacji zawartych w dziale II ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.  o komercjalizacji i  prywatyzacji, z uwzględnieniem jednakże specyfiki p.p.u.p. „Poczta Polska”.

Tekst projektu ustawy został podzielony na następujące rozdziały:

1.       Przepisy ogólne.

2.       Komercjalizacja Poczty Polskiej.

3.       Działalność Spółki.

4.       Gospodarowanie mieniem Spółki.

5.       Szczególne uprawnienia pracownicze.

6.       Zmiany w przepisach obowiązujących.

7.       Przepisy przejściowe i końcowe.

Rozdział 1 projektowanej ustawy w art. od 1 do 5  zawiera przepisy ogólne.

W art. 1 określono zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy. Zakresem podmiotowym ustawy jest objęte państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”, natomiast zakres przedmiotowy ustawy obejmuje zasady i tryb komercjalizacji.

Art. 2 ust. 1 projektu ustawy definiuje pojęcie komercjalizacji Poczty Polskiej. Zgodnie z tym przepisem komercjalizacja Poczty Polskiej polega na przekształceniu Poczty Polskiej w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.

Istotą procesu komercjalizacji jest zastąpienie dotychczasowej formy przedsiębiorstwa państwowego formą spółki prawa handlowego, z zastrzeżeniem na rzecz Skarbu Państwa wyłącznych uprawnień właścicielskich. Zdecydowano o  przekształceniu Poczty Polskiej w spółkę akcyjną, gdyż, porównując formę prawną przedsiębiorstwa państwowego i formę spółki akcyjnej, należało uznać przewagę tej drugiej jako formy bardziej nowoczesnej, efektywniejszej ekonomicznie i dostosowanej do funkcjonowania w warunkach konkurencyjnych. Ponadto przekształcenie Poczty Polskiej w spółkę prawa handlowego jest zgodne z generalną polityką Skarbu Państwa odchodzenia od formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego.    

Art. 2 ust. 2 stanowi, że Poczta Polska S.A. (zwana dalej „Spółką”) wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem była Poczta Polska, bez względu na charakter prawny tych stosunków, jeżeli przepisy projektowanej ustawy nie stanowią inaczej.

Uzasadnieniem zamieszczenia takiego uregulowania jest fakt, że cel komercjalizacji, jakim jest zwiększenie efektywności gospodarczej nowo powstałej spółki, może być osiągnięty tylko wtedy, gdy nowo powstały podmiot przejmie wszystkie prawa i obowiązki byłego przedsiębiorstwa państwowego. Taka sukcesja uniwersalna umożliwia kontynuowanie działalności gospodarczej przez nowo powstałą spółkę i skutkuje zachowaniem ciągłości stosunków prawnych, w  których występował przekształcany podmiot. Na nowo powstałą spółkę przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, które zostały nałożone na przedsiębiorstwo państwowe, w tym:

1)       obowiązki i prawa nałożone na Pocztę Polską w drodze odrębnych ustaw, w  tym przede wszystkim:

a)       obowiązek przewidziany w art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.), który nakłada na Pocztę Polską realizację zadań operatora publicznego określonych w ww. ustawie,

b)       obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej, z uwzględnieniem zasad dotyczących bezpieczeństwa i obronności państwa. Ustawa z  dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe w art. 41 ust. 1 stanowi, że „operatorzy są obowiązani do wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego w zakresie i na warunkach określonych w ustawie oraz w  przepisach odrębnych”,

c)       programy pomocowe wydane na podstawie ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe oraz ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o  obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz.  722, z późn. zm.),

2)       w zakresie szeroko rozumianych stosunków cywilnoprawnych nowo powstała spółka jest następcą prawnym przedsiębiorstwa państwowego; oznacza to m.in., że:

a)       na nowo powstałą Spółkę przechodzą wszystkie prawa o charakterze rzeczowym, w tym także prawo wieczystego użytkowania oraz ograniczone prawo rzeczowe (użytkowania) przewidziane w  aktach przekazania majątku państwowej jednostki organizacyjnej Polska Poczta Telegraf i Telefon,

b)       na Spółkę przejdą zobowiązania wynikające z zawartych przez Pocztę Polską umów dotyczących współpracy, jak i rodzących zobowiązania finansowe zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. Np. umowa dotycząca członkostwa Poczty Polskiej w  PostEurope czy np. umowa zawarta z International Post Corporation  dotycząca świadczenia specjalistycznych usług, podpisana w dniu 11 kwietnia 2005 r.,                               

3)       potencjał majątkowy Spółki z chwilą przekształcenia nie zmieni się w stosunku do byłego przedsiębiorstwa państwowego. W związku z tym nie istnieje możliwość zarówno tzw. dokapitalizowania Spółki przez przekazanie jej dodatkowego majątku, którego Poczta Polska nie posiadała w chwili przekształcenia, ani też możliwość jego uszczuplenia przez wyłączenie z  procedury komercjalizacji określonych części tego majątku,

4)       stosunki administracyjnoprawne również będą kontynuowane przez następcę prawnego. Przykładem stosunków administracyjnoprawnych, które przechodzą na następcę prawnego, są np.:

a)       koncesje – przykładem działalności koncesjonowanej wykonywanej przez Pocztę Polską jest działalność gospodarcza w zakresie usług ochrony osób i mienia wykonywana na podstawie koncesji udzielonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

b)       uprawnienia do wykonywania działalności pocztowej na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych pod nr A-00001 i B-00106,

c)       obowiązki identyfikacyjne. W art. 12 ustawy z dnia 13 października 1995  r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.  U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.) od generalnej zasady, zgodnie z którą NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, są przewidziane dwa wyjątki; jednym z nich jest sytuacja przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Podobnie jest w przypadku numeru REGON. W świetle przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.  U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) numer REGON ma charakter niepowtarzalny i zgodnie z generalną zasadą nie przechodzi na następcę prawnego, jednakże w rozporządzeniu z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej przewidziany jest wyjątek, zgodnie z  którym nie powoduje nadania nowego numeru REGON przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. 

Art. 3 projektu ustawy przyznaje Spółce wyłączne prawo używania wyrazu „poczta” w nazwie spółki, w różnych przypadkach, oraz zastrzeżonego znaku towarowego.

Należy tu wyjaśnić, że intencją ustawodawcy jest przeniesienie na Spółkę wyłącznego prawa do używania w nazwie podmiotu wyrazu „poczta”, które obecnie przysługuje przedsiębiorstwu na podstawie art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”, a które nie przeszłoby na Spółkę na podstawie art. 2 ust. 2 projektowanej ustawy.  Na mocy bowiem art. 2 ust. 2 przechodzi jedynie prawo do używania dotychczasowej nazwy „Poczta Polska”. Nazwa identyfikuje przedsiębiorstwo w  obrocie prawnym i gospodarczym. Stanowi ona samoistne dobro o charakterze niematerialnym i posiada wartość majątkową. Nazwa przedsiębiorstwa pozostaje pod ochroną prawa cywilnego. Zgodnie z  art. 43 K.c. „w razie przekształcenia osoby prawnej można zachować jej dotychczasową firmę z  wyjątkiem określenia wskazującego na formę prawną osoby prawnej, jeżeli uległa ona zmianie”. Zatem przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w  jednoosobową spółkę Skarbu Państwa będzie prowadziło do tego, że nowo powstała spółka będzie mogła korzystać z firmy przedsiębiorstwa państwowego (firmą przedsiębiorstwa jest jego nazwa) z określeniem wskazującym na dany typ kapitałowej spółki handlowej. 

Znak towarowy Poczty Polskiej został zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i od dnia 4 czerwca 1998 r. jest chroniony świadectwem ochronnym wydanym przez ten urząd w dniu 5 marca 2003 r.; został także zgłoszony do Urzędu Europejskiego i aktualnie oczekuje na rejestrację.

Należy jednocześnie podkreślić, że uprawnienia przyznane Spółce w powyższym artykule nie są regulacją nową. Prawo takie jest kontynuacją uprawnień przyznanych Poczcie Polskiej na mocy ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”.

Art. 4 projektowanej ustawy przyznaje Spółce prawo używania w działalności dotyczącej obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych oznak z  godłem Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła i napisem w otoku.

W dotychczasowej działalności prawo takie przysługiwało przedsiębiorstwu państwowemu na podstawie art. 5  ustawy o  państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Aktualnie art. 2a pkt 13 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o  pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2005 r. Nr  235, poz. 2000), zgodnie z  którym wizerunku orła mogą używać te podmioty, którym przepisy szczególne dają prawo do używania wizerunku orła, stwarza możliwość utrzymania tego uprawnienia również dla Spółki. Należy jednak zauważyć, że prawo to jest ograniczone, bowiem Spółka będzie mogła używać wizerunku orła tylko w działalności polegającej na obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego, zatem działalność komercyjna Poczty Polskiej S.A. jest wyłączona spod tego uprawnienia.

Art. 5 projektu ustawy stanowi, że do Spółki nie ma zastosowania art. 6 pkt 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr  60, poz. 535, z późn. zm.).

Zgodnie z aktualnym brzmieniem ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, p.p.u.p. „Poczta Polska”, jako podmiot utworzony na podstawie odrębnej ustawy, nie może upaść. Uregulowanie takie stanowi w ocenie Komisji Europejskiej nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wspólnym rynku. Komisja Europejska wszczęła postępowanie wyjaśniające w tej sprawie, które zostało zawieszone, jako że strona polska zobowiązała się do rozwiązania tego problemu przy komercjalizacji Poczty Polskiej.

Rozdział 2 projektowanej ustawy (art. 6-12) zawiera przepisy regulujące proces komercjalizacji Poczty Polskiej.

Art. 6 projektu ustawy stanowi, że do komercjalizacji Poczty Polskiej stosuje się przepisy działu II ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. Nr 171, poz. 1379, z późn. zm.), o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Odesłanie do przepisów ustawy oznacza, że do Spółki będą miały zastosowanie wszystkie przepisy działu II ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, z wyjątkiem tych, które w sposób odmienny zostaną uregulowane w projektowanej ustawie. Poniżej wskazano te przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, które będą miały bezpośrednie zastosowanie do komercjalizacji Poczty Polskiej, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 12 maja 2006 r. o  zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie innych ustaw. Są to:

1)    art. 5 ustawy, zgodnie z którym działalność Spółki zostanie oparta na przepisach Kodeksu spółek handlowych. Artykuł ten wyłącza stosowanie niektórych przepisów K.s.h. do spółki powstałej w wyniku komercjalizacji. Są to: art. 359, w zakresie dotyczącym przymusowego umorzenia, i art. 418, który dotyczy przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych (reprezentujących nie więcej niż 5 % kapitału zakładowego) przez akcjonariuszy większościowych (posiadających łącznie nie mniej niż 95 % kapitału zakładowego). Artykuł ten nie będzie miał zastosowania do Spółki, bowiem będzie ona spółką z jednoosobowym udziałem Skarbu Państwa. Do Spółki nie będzie miał też zastosowania art. 303 § 2 K.s.h.,

2)    art. 6 ustawy, w którym zostały uregulowane kwestie pracownicze. Zgodnie z  ust. 1 tego artykułu pracownicy komercjalizowanego przedsiębiorstwa stają się z mocy prawa pracownikami Spółki. Oznacza to, że warunki pracy i  płacy pracowników Spółki pozostają takie same, jakie obowiązywały w  przedsiębiorstwie. Ewentualne rozwiązanie stosunku pracy albo zmiana zasad wynagradzania może nastąpić tylko na zasadach ogólnych, określonych w Kodeksie pracy. Również dotychczas działające w przedsiębiorstwie związki zawodowe mogą funkcjonować bez potrzeby ponownego ich zawiązywania i rejestracji. Regulaminy wynagradzania, regulaminy pracy, a także zakładowe układy zbiorowe pracy obowiązujące w przedsiębiorstwie, obowiązują nadal w spółce. Zgodnie z ust. 2 art. 6 do pełnienia funkcji prezesa pierwszego zarządu spółki powołuje się dyrektora komercjalizowanego przedsiębiorstwa, chyba że nie wyrazi on zgody na pełnienie tej funkcji. Za utrzymaniem takiego uregulowania przemawia znajomość działalności Poczty Polskiej niezbędna do kontynuowania działalności. Zgodnie z ust. 3 art. 6 stosunek pracy dyrektora przedsiębiorstwa oraz pracowników zatrudnionych na podstawie powołania wygasa z dniem wykreślenia przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców. Pracownikami Poczty Polskiej zatrudnionymi na podstawie powołania są Dyrektor Generalny Poczty Polskiej, jego zastępcy oraz członkowie Rady Poczty Polskiej. Oznacza to, że stosunek pracy zatrudnionych na podstawie powołania Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, jego zastępców a także członków Rady Poczty Polskiej, wygaśnie. Uzasadnienie zastosowania tego ustępu jest takie, że organizacja przedsiębiorstwa państwowego różni się w zasadniczy sposób od organizacji spółki prawa handlowego. Organy, które występowały w przedsiębiorstwie państwowym, muszą zostać rozwiązane, a w ich miejsce zostaną utworzone organy odpowiednie dla spółki prawa handlowego (zarząd, rada nadzorcza, walne zgromadzenie). Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, w której w  ramach jednego organizmu będą funkcjonowały organy właściwe zarówno dla przedsiębiorstwa państwowego, jak i dla spółki prawa handlowego. Zgodnie z ust. 4 pracownikom, których stosunek pracy wygaśnie w  trybie ust. 3, przysługuje odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia,

3)    art. 7 ustawy stanowi, że bilans zamknięcia przedsiębiorstwa państwowego staje się bilansem otwarcia spółki, przy czym suma kapitałów własnych jest równa sumie funduszu założycielskiego, funduszu przedsiębiorstwa i niepodzielnego wyniku finansowego za okres działalności przedsiębiorstwa przed komercjalizacją. Uregulowanie takie wydaje się uzasadnione, ponieważ sporządzanie dwóch bilansów na dwa następujące po sobie dni bilansowe (jako dzień bilansowy przyjmuje się dzień wpisania spółki do rejestru) nie wydaje się mieć żadnego racjonalnego uzasadnienia i spowodowałoby jedynie zwiększenie kosztów,

4)    art. 8 ustawy regulujący sytuację niezatwierdzenia sprawozdania finansowego za okres poprzedzający komercjalizację lub niepodjęcia decyzji w sprawie podziału zysku netto albo określenia sposobu pokrycia straty netto stanowi, że czynności tych w takim przypadku dokona walne zgromadzenie spółki,

5)    w art. 12 ust. 2 określający, kto może być powołany na członka rady nadzorczej, ust.  5 regulujący tryb odwoływania przedstawiciela pracowników z rady nadzorczej oraz  ust. 6 stanowiący, że niedokonanie wyboru przedstawicieli pracowników nie stanowi przeszkody do wpisania Spółki do rejestru ani do podejmowania ważnych uchwał przez radę nadzorczą,

6)    art. 13 oraz art. 14 ustawy regulujące sprawy związane z powoływaniem rady nadzorczej spółki, z tym że do Poczty Polskiej jako jednoosobowej spółki Skarbu Państwa będzie miał zastosowanie tylko art. 13, który stanowi, że do czasu, gdy Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem spółki, członkowie rady nadzorczej tej spółki nie mogą pozostawać w stosunku pracy ze spółką ani świadczyć pracy lub usług na jej rzecz na podstawie innego tytułu prawnego. Zakaz pozostawania w stosunku pracy w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa nie dotyczy osób wybranych do rady nadzorczej przez pracowników. Natomiast art. 14, który stanowi, że w momencie, w którym Skarb Państwa przestanie być jedynym akcjonariuszem spółki,  postanowienia statutu dotyczące powoływania i odwoływania członków rady nadzorczej mogą być zmienione, jednakże z zastrzeżeniem, że pracownicy nadal zachowają prawo wyboru określonej liczby swoich przedstawicieli (liczba ta uzależniona jest od liczebności rady nadzorczej), ma w przypadku ustanowienia Skarbu Państwa jedynym akcjonariuszem wyłącznie charakter informacyjny. Będzie on miał zastosowanie dopiero w drugim etapie przekształcenia Poczty Polskiej, tj. po podjęciu przez Radę Ministrów decyzji o  prywatyzacji Spółki. Nie zostaje on obecnie wyłączony, ponieważ bez względu na to, czy Poczta Polska będzie prywatyzowana w oparciu o przepisy działu IV ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji czy w trybie odrębnej ustawy, przepis ten będzie gwarantował pracownikom prawo wyboru określonej liczby swoich przedstawicieli,

7)    art. 15 ustawy określający status pracownika będącego członkiem rady nadzorczej. Gwarantuje on pracownikowi spółki będącemu członkiem rady nadzorczej gwarancję zatrudnienia. Zgodnie z tym zapisem spółka nie może w  okresie trwania kadencji rady ani w okresie roku po jej zakończeniu wypowiedzieć stosunku pracy ani zmienić na niekorzyść warunków pracy lub płacy takiemu pracownikowi. Z uwagi na rolę, jaką pełni rada nadzorcza w  spółce akcyjnej, przyznanie takich gwarancji jest konieczne, aby mogła ona swobodnie wykonywać swoje uprawnienia i spełniać rolę, do jakiej została powołana, bez obaw, że jej niekorzystne rozstrzygnięcia mogą zakończyć się odwołaniem jej członków. Ochrona przyznana w tym artykule ma charakter bezwzględny, gdyż polega na zakazie wypowiedzenia stosunku pracy. Ochrona ta nie obejmuje przypadków rozwiązania stosunku pracy; oznacza to, że w przypadku zaistnienia przyczyn określonych w art. 52 lub 53 Kodeksu pracy (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z  winy pracownika) możliwe jest rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z  członkiem rady nadzorczej,

8)    art. 15a określający wymagania, jakie musi spełniać osoba wskazana przez Skarb Państwa do pełnienia funkcji członka rady nadzorczej. Są to wymagania dotyczące apolityczności tych osób. Zgodnie z nimi członkiem rady nadzorczej nie może być osoba, która jest zatrudniona w biurze poselskim, senatorskim lub biurze posła do Parlamentu Europejskiego na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze, a także osoby wchodzące w skład organów partii politycznych reprezentujących partie polityczne na zewnątrz,  uprawnione do zaciągania zobowiązań oraz osoby zatrudnione przez partie polityczne na podstawie umowy o pracę,

9)  art. 16 regulujący tryb i zasady wyboru przez pracowników Spółki jednego członka zarządu,

10)      art. 19a regulujący tryb powoływania członków zarządu przez radę nadzorczą,

11)      art. 19 i 19b  ustawy regulujące sprawy związane z gospodarowaniem mieniem spółki.  Zgodnie z art. 19 spółka sprzedaje składniki aktywów trwałych, których wartość przekracza równowartość w złotych kwoty 5 000 euro w  drodze przetargu. Ust. 2 tego artykułu przewiduje możliwość odstąpienia od obowiązku przeprowadzania przetargu, w sytuacji gdy na uprzednio ogłoszony przetarg nie wpłynęła żadna oferta i gdy sprzedaż nieruchomości następuje za cenę nie niższą niż 2/3 ceny wywoławczej, a w przypadku pozostałych składników aktywów trwałych – gdy sprzedaż ich następuje za cenę nie niższą od ceny wywoławczej. Zgodnie z ust. 3 na obniżenie ceny sprzedaży składników aktywów trwałych, których cena wywoławcza przekracza równowartość w złotych kwoty 30 000 euro, jest wymagana zgoda walnego zgromadzenia. Natomiast zgodnie z art. 19b zawarcie przez spółkę umowy, której zamiarem jest darowizna lub zwolnienie z długu, albo innej umowy niezwiązanej z przedmiotem działalności gospodarczej spółki, który określony jest w statucie, wymaga pod rygorem nieważności zgody rady nadzorczej. Zgoda rady nadzorczej nie jest wymagana, gdy wartość tych umów nie przekracza równowartości w złotych kwoty 5 000 euro.

Powyżej zostały przedstawione przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, które będą miały zastosowanie do Spółki. Te, które nie zostały wymienione, zostały w sposób odmienny uregulowane w niżej wymienionych artykułach projektowanej ustawy.

Art. 7 ust. 1 określa organ zobowiązany do przekształcenia Poczty Polskiej w  spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W projektowanym artykule jest przewidziane, że komercjalizacji Poczty Polskiej dokona minister właściwy do spraw łączności.

Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji w art. 4 przewiduje trzy możliwe tryby uruchomienia procesu komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego: na  wniosek organu założycielskiego, na wniosek dyrektora i rady pracowniczej oraz z  własnej inicjatywy ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. W  projektowanej ustawie w odniesieniu do p.p.u.p. „Poczta Polska” kwestie te uregulowano odmiennie. Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2006 r. przyjęła założenia, zgodnie z którymi komercjalizacji Poczty Polskiej dokona minister właściwy do spraw łączności. Obowiązek ten zostaje nałożony na ministra właściwego do spraw łączności w art. 6 ust. 1 projektowanej ustawy.

Zaproponowany w ust. 1 termin 12 miesięcy na przeprowadzenie procesu komercjalizacji jest niezbędny na przygotowanie przez przedsiębiorcę stosownych dokumentów oraz przygotowanie przez ministra właściwego do spraw łączności aktu komercjalizacji. W akcie komercjalizacji należy ustalić statut przedsiębiorstwa, który będzie wymagać przeprowadzenia uzgodnień, wysokość kapitału zakładowego przedsiębiorstwa oraz imiona i nazwiska członków organów pierwszej kadencji, a także osobę upoważnioną do zgłoszenia wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców, jeżeli jest to osoba inna niż zarząd.

W art. 7 ust. 2 nałożono na Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej obowiązek przedłożenia ministrowi właściwemu do spraw łączności kwestionariusza przedsiębiorstwa oraz innych dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.  

Kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji zawiera:

1)    proponowane dane do statutu spółki,

2)    wybrane informacje o przedsiębiorstwie (m.in. nazwa przedsiębiorstwa, siedziba, numer REGON),

3)       sytuację prawno-organizacyjną przedsiębiorstwa,

4)       sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa.

Dokumentami, które dyrektor jest obowiązany przygotować, są:

1)    zarządzenie o  utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego,

2)    zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON,

3)    aktualny wyciąg z rejestru przedsiębiorstw państwowych,

4)    wykaz dokumentów, na podstawie których przedsiębiorstwo nabyło określone prawo do nieruchomości, oraz kopie tych dokumentów,

5)    bilans oraz rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata obrotowe, wraz  z  opinią biegłego rewidenta, jeżeli sprawozdania finansowe za te lata były badane przez biegłych rewidentów,

6)    sprawozdanie F-O1 na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego wejście w  życie ustawy,

7)    sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych (cash-flow) za ostatnie dwa lata obrotowe oraz na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego wejście w  życie ustawy,

8) kwestionariusz osobowy dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz oświadczanie dyrektora o nieuczestniczeniu we władzach spółek konkurencyjnych,

9) propozycja składu zarządu spółki, przedstawiona przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, wraz z oświadczeniami o nieuczestniczeniu we władzach spółek,

10)      lista przedstawicieli pracowników do rady nadzorczej spółki, wraz z uchwałą ogólnego zebrania pracowników w sprawie wyboru przedstawicieli pracowników do rady nadzorczej.

Ponadto określono, że Dyrektor Generalny Poczty Polskiej jest obowiązany przedłożyć kwestionariusz przedsiębiorstwa i dokumenty, o których mowa powyżej, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zaproponowany termin jest zgodny z ogólnymi zasadami przyjętymi w ustawie o komercjalizacji i  prywatyzacji.

Art. 8 projektu ustawy powierza obowiązek sporządzenia aktu komercjalizacji ministrowi właściwemu do spraw łączności.

Regulacje art. 8  projektowanej ustawy generalnie nie odbiegają od regulacji art.  9 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, z tym że czynności przewidziane w  ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji dla ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w projektowanej ustawie zostały powierzone ministrowi właściwemu do spraw łączności zgodnie z decyzją podjętą przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2006 r.

W akcie komercjalizacji należy ustalić statut spółki, który w sposób szczegółowy powinien określać m.in. przedmiot działalności spółki, sposób i tryb wybierania organów spółki oraz ich kompetencje. W statucie określa się również wysokość kapitału zakładowego spółki (kapitał zakładowy spółki to oznaczona cyfrowo wartość odzwierciedlająca sumę wniesionych do spółki wkładów; w zamian za wkłady wniesione do spółki wspólnicy otrzymują akcje w kapitale zakładowym; kapitał zakładowy zapisuje się po stronie biernej bilansu spółki, czyli stanowi wartość formalną będącą sumą akcji spółki; kapitałowi zakładowemu odpowiada substrat majątkowy wpisywany po stronie aktywów; majątek spółki może być większy lub mniejszy od kapitału zakładowego). Kodeks spółek handlowych określa minimalną wartość kapitału zakładowego spółki akcyjnej, która nie może być mniejsza niż 500 000 tys. zł, zaś minimalna wartość jednej akcji nie może być mniejsza niż 1 grosz. W akcie komercjalizacji można wskazać inną osobę upoważnioną do złożenia wniosku o wpis spółki do rejestru przedsiębiorców. Powodem zamieszczenia takiej regulacji są przypadki uchylania się przez dyrektorów przedsiębiorstw państwowych, niezgadzających się z komercjalizacją przedsiębiorstwa i wykorzystujących fakt powołania ich do pierwszego zarządu spółki, od złożenia wniosku o wpis spółki, do rejestru przedsiębiorców KRS.

W akcie komercjalizacji minister właściwy do spraw łączności ustala również imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organów pierwszej kadencji. Pierwszą radę nadzorczą minister właściwy do spraw łączności powoła zgodnie z zasadami określonymi w art. 10 projektu ustawy. W akcie komercjalizacji zostanie ustalony również skład osobowy pierwszego zarządu Spółki. Zgodnie z  art. 6 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji do pełnienia funkcji prezesa pierwszego zarządu Spółki minister właściwy do spraw łączności „powołuje Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, chyba że nie wyrazi on zgody na pełnienie tej funkcji”.

W art. 8 w ust. 4 projektu ustawy zawarto przepis, zgodnie z którym Skarb Państwa w Poczcie Polskiej S.A. będzie reprezentował minister właściwy do spraw łączności. Przepis taki jest uzasadniony tym, że na Rządzie RP spoczywa obowiązek zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych i  obowiązek ten zgodnie z kompetencjami został powierzony ministrowi właściwemu do spraw łączności. W wykonaniu tego obowiązku minister właściwy do spraw łączności  ustawowo zobowiązał Pocztę Polską jako operatora publicznego do jego realizacji. Ponieważ  Spółka przejmuje obowiązki operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych na określonych przepisami warunkach, których realizację nadzoruje  Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, to jednak z uwagi na fakt, że realizacja tego obowiązku będzie uzależniona również od sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki, wskazane jest, aby nadzór nad nią sprawował minister właściwy do spraw łączności reprezentujący Skarb Państwa. 

Art. 9 projektu ustawy reguluje kwestie związane z wpisaniem Spółki do rejestru przedsiębiorców. Przepis zawarty w tym artykule uwzględnia zmiany wprowadzone ustawą z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie innych ustaw i przewiduje możliwość złożenia wniosku o  wpisanie Spółki do rejestru przez osobę wyznaczoną w tym zakresie w akcie komercjalizacji. Różni się on od przepisu ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji tym, że osoba ta jest wyznaczana przez ministra właściwego do spraw łączności.

Art. 10 projektu ustawy reguluje kwestie związane z powoływaniem rady nadzorczej w Poczcie Polskiej S.A. Przepis ten odbiega od postanowień ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. Przewiduje on, że rada nadzorcza spółki składa się z 5 członków, powoływanych przez walne zgromadzenie spośród osób wskazanych przez ministra właściwego do spraw łączności (1 przedstawiciel), ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa (1  przedstawiciel), ministra właściwego do spraw finansów publicznych (1 przedstawiciel) oraz przez pracowników Spółki (2 przedstawicieli). Za takim brzmieniem art. 10 przemawia między innymi to, że minister właściwy do spraw łączności pełni funkcje regulacyjne w zakresie stanowienia prawa i wytyczania kierunków polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju rynku usług pocztowych i określa warunki świadczenia usług powszechnych, których obowiązek świadczenia w ustawie – Prawo pocztowe został nałożony na Pocztę Polską jako operatora publicznego. Po przekształceniu Poczty Polskiej w spółkę akcyjną Skarbu Państwa obowiązek ten nadal będzie spoczywał na Spółce, a odpowiedzialność za należyte wykonanie tego obowiązku przez Spółkę będzie spoczywała na ministrze właściwym do spraw łączności. Dlatego też wskazane byłoby, aby w radzie nadzorczej Spółki zasiadał przedstawiciel ministra właściwego do spraw łączności w liczbie odpowiadającej liczbie przedstawicieli ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia  21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, minister właściwy do spraw łączności jako organ nadzorczy nad Pocztą  Polską sprawuje nadzór nad wykonywaniem przez Pocztę Polską kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej. Mimo przekształcenia Poczty Polskiej w spółkę akcyjną, minister właściwy do spraw łączności nadal będzie zobowiązany do wykonywania zadań nałożonych na niego na podstawie ww. ustawy. Dodatkowym argumentem przemawiającym za powołaniem w skład rady nadzorczej Spółki przedstawiciela ministra właściwego do spraw łączności jest fakt, że od czasu utworzenia p.p.u.p. „Poczta Polska”, czyli od 1992 r., do czasu skomercjalizowania Poczty Polskiej nadzór nad nią sprawuje minister właściwy do spraw łączności. W związku z tym wskazane byłoby wykorzystanie tej wiedzy i doświadczenia w  zakresie funkcjonowania Poczty Polskiej.

Z uwagi na zakres działalności Poczty Polskiej polegający m.in. na świadczeniu usług finansowych i pośrednictwie w wykonywaniu usług finansowych, w tym czynności bankowych, uznano za uzasadnione, aby w radzie nadzorczej  zasiadał przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Kolejnych dwóch członków rady nadzorczej będzie powoływanych spośród osób wskazanych przez pracowników Spółki. Uprawnienie takie przysługuje pracownikom komercjalizowanych spółek na podstawie przepisów ustawy z  dnia 30  sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, dlatego też zdecydowano się przyznać je również pracownikom Poczty Polskiej S.A. Zgodnie z  postanowieniami art. 11 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji liczbę członków rady nadzorczej określa statut, z tym że pierwsza rada nadzorcza liczy 5  osób, w tym 2 przedstawicieli pracowników, co zapewnia im 40 % głosów. Przy zaproponowanym 5-osobowym składzie rady nadzorczej proporcja ta zostaje zachowana. Przedstawiciele pracowników będą posiadali 40 % głosów. W projekcie ustawy w sposób ogólny uregulowano tryb wyboru przedstawicieli pracowników do pierwszej rady nadzorczej, pozostawiając Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej, który zarządzi wybory pracowników do rady nadzorczej, prawo określenia szczegółowych zasad tego wyboru. Przyznanie Dyrektorowi Generalnemu kompetencji do określenia szczegółowych zasad wyboru przedstawicieli pracowników do rady nadzorczej wynika z konieczności powierzenia tego uprawnienia organowi, który jest najlepiej zorientowany w strukturze organizacyjnej tak dużego przedsiębiorstwa, jakim jest Poczta Polska.

Natomiast zasady wyboru przedstawicieli pracowników do drugiej i kolejnych rad nadzorczych Spółki zostaną określone w statucie.

W art. 11 ustawy wniesiono zastrzeżenie, że sprawowanie zarządu w Spółce nie może być powierzone osobie fizycznej; tym samym zostaje wyłączony ze stosowania art. 17 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, który taką możliwość przewiduje. Powierzenie zarządu tak dużego przedsiębiorstwa o złożonej strukturze organizacyjnej i szerokim wachlarzu działalności osobie fizycznej nie znajduje uzasadnienia. 

Art. 12 projektu ustawy zawiera rozwiązania umożliwiające Spółce tworzenie innych spółek akcyjnych lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Prawo to jest jednak ograniczone tym,  że zgodnie z ust. 1 tego artykułu Spółka może tworzyć inne spółki tylko dla realizacji wspólnych celów gospodarczych. Zatem nie będzie możliwe tworzenie przez Pocztę Polską S.A. spółek niezwiązanych w   ogóle z prowadzoną przez nią działalnością. Ponadto prawo to jest ograniczone, podobnie jak w art. 18 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, także obowiązkiem uzyskania przez Spółkę zgody walnego zgromadzenia na tworzenie spółek, o których mowa powyżej.

Regulacja zawarta w art. 12 ust. 1 w porównaniu do art. 18 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji różni się tym, że art. 18 ust. 1 stanowi, że spółka może być jedynym założycielem spółki akcyjnej i spółki z o.o., podczas gdy projektowany art. 12 mówi, że Spółka może tworzyć spółki akcyjne i spółki z o.o. (bez wskazywania, czy ma to robić sama czy wspólnie z inną spółką). Wskazano jedynie, że działanie w tym kierunku powinno zostać podjęte dla realizacji wspólnych celów: Poczty Polskiej S.A., ewentualnie drugiego akcjonariusza oraz nowo utworzonej spółki,  czyli podobnie jak to miało miejsce w przypadku tworzenia obecnie funkcjonujących spółek z udziałem kapitału Poczty Polskiej np. OFE Pocztylion czy Bank Pocztowy S.A. Intencją przepisu jest też to, aby zasadność utworzenia nowej spółki, czyli ocena, czy zamierzone przedsięwzięcie jest uzasadnione z punktu widzenia działalności Spółki, a także z punktu widzenia korzyści ekonomicznych, należała do walnego zgromadzenia. Jednocześnie uregulowanie to może w przyszłości, za zgodą walnego zgromadzenia, umożliwić powołanie do życia grupy kapitałowej dla realizacji wspólnych celów gospodarczych. Biorąc pod uwagę, że zysk pochodzący z usług powszechnych nie powinien być przekazywany na pokrycie ewentualnych  strat na działalności komercyjnej spółek zależnych, czego w przypadku 100 % partycypacji właścicielskiej nie można wykluczyć, grupa kapitałowa będzie mogła zostać poddana restrukturyzacji w celu zwiększenia jej efektywności i dochodowości (restrukturyzacja organizacyjna, restrukturyzacja kosztów) bez wprowadzania do ustawy przepisów przesądzających podejmowanie w przyszłości decyzji właścicielskich wobec podmiotów zależnych.

 

Rozdział 3 (art. 13-17) reguluje działalność Poczty Polskiej S.A.

Artykuły od 13 do 15 określają zakres podstawowej działalności Spółki. Nie odbiegają one w znaczny sposób swoim brzmieniem od postanowień art. 9 i 10 ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”.  Ich zamieszczenie w projekcie ustawy, zwłaszcza art. 14 i 15, umożliwi Spółce kontynuowanie działalności gospodarczej wykonywanej dotychczas przez p.p.u.p. „Poczta Polska”, a mianowicie działalności gospodarczej w zakresie czynności bankowych, a także czynności w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Podstawą prawną do wykonywania tych czynności przez Pocztę Polską jest obecnie art. 10 ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Z chwilą komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego ustawa ta straci jednak moc obowiązującą zgodnie z art. 31 ust. 1 projektu ustawy. Oznacza to, że Poczta Polska S.A. nie będzie mogła zawiązywać nowych stosunków prawnych w zakresie wykonywania czynności bankowych, ponieważ nie będzie miała podstawy prawnej do ich wykonywania. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.) jednostki organizacyjne inne niż banki mogą wykonywać czynności bankowe, jeżeli przepisy odrębnych ustaw upoważniają je do tego. Obecnie Poczta Polska może wykonywać czynności bankowe, na podstawie pełnomocnictwa wystawionego przez bank, w  którym posiada ponad 50 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy banku. Na udzielenie pełnomocnictwa do wykonywania czynności bankowych określonych w art. 5 ust. 1 pkt 3-7 i ust. 2 ustawy – Prawo bankowe bank musi uzyskać zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego.  

Ogólna zasada wyrażona w art. 2 ust. 2 projektu ustawy, zgodnie z którą Spółka wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których stroną było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na ich charakter prawny, nie rozwiązuje kwestii wykonywania przez Spółkę czynności bankowych. Pozostawienie Poczcie Polskiej S.A. prawa do wykonywania takich czynności wymaga przeniesienia postanowień ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” regulujących działalność Poczty Polskiej do projektowanej ustawy.

Natomiast działalność, o której mowa w art. 13 pkt 3, pozwoli Spółce na pełne wykorzystanie potencjału technicznego, czyli maszyn, urządzeń i transportu, oraz  kadrowego do wykonywania innych usług, co pozwoli na zmniejszenie kosztów świadczenia powszechnych usług pocztowych i kosztów działalności całej Spółki.

Ponadto określenie podstawowej działalności jest uzasadnione ze względu na zachowanie numeru REGON, który jest związany z podstawową działalnością podmiotu.

Art. 16 i 17 zawierają szczególne uprawnienia i obowiązki dotyczące działalności Spółki, w tym w zakresie czynności określonych w art. 14 i 15.

Rozdział 4 (art. 18) reguluje sposoby gospodarowania mieniem.

Generalnie do gospodarowania mieniem będą miały zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy. Art. 18 ust. 1 zawiera szczególną regulację; stanowi ona, że po wyczerpaniu możliwości zagospodarowania mienia na zasadach określonych w ogólnie obowiązujących przepisach, a więc sprzedaży w drodze przetargu, oddania innym podmiotom do odpłatnego korzystania czy darowizny, Spółka będzie mogła zlikwidować lub przekazać nieodpłatnie Skarbowi Państwa, jednostkom samorządu terytorialnego lub państwowej jednostce organizacyjnej mienie, którego zagospodarowanie nie jest możliwe, a którego utrzymanie jest ekonomicznie nieuzasadnione, i z tego tytułu będzie mogła pomniejszyć kapitał zapasowy o wartość księgową przekazanego lub zlikwidowanego mienia.

Rozdział 5 (art. 19) projektowanej ustawy reguluje szczególne uprawnienia pracownicze.

W art. 19 zostaje utrzymane prawo do ulgi polegającej na zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym i składkami ZUS wypłacanych listonoszom kwot z tytułu zwrotu kosztów używania własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych. 

Uprawnienie przyznane listonoszom w projektowanym art. 19 ustawy nie jest uprawnieniem nowym, stanowi ono kontynuację uprawnienia przyznanego listonoszom w drodze ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. W związku z faktem, że ustawa ta straci moc obowiązującą w dniu wykreślenia przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorstw państwowych, chcąc utrzymać ww. przepisy w mocy, przeniesiono je do projektu ustawy.

Regulacja ta pozostaje w ścisłym związku z przepisami:

– art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz

– § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe  (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, z późn. zm.). Ich zastosowanie do kwot wypłacanych listonoszom z tytułu używania własnych pojazdów do celów służbowych (zwrot kosztów) bez zamieszczenia art. 19 w projekcie ustawy nie byłoby możliwe.

Rozdział 6 projektowanej ustawy dokonuje zmian w przepisach innych ustaw.

W artykułach od 20 do 28 dokonano zmian w obecnie obowiązujących ustawach polegających przede wszystkim na zmianie użytych w tych aktach prawnych wyrazów „państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej »Poczta Polska«” lub „Poczta Polska” w różnych przypadkach, zastępując je wyrazami „Poczta Polska Spółka Akcyjna”.

Art. 23 projektu ustawy uchyla w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji w art. 3 w ust. 3 pkt 10.

Zmiana taka jest konieczna z uwagi na fakt, że ww. ustawa we wskazanym artykule w sposób imienny wyłącza państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska” spod prawa do komercjalizacji. Dlatego też, aby komercjalizacja Poczty Polskiej mogła być możliwa, jest konieczne uchylenie ww. przepisu.

Art. 28 w pkt 1-6 projektu ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 12  czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe. W punktach 1-4 wprowadza się zmiany do art. 5, 31, 32 i art. 46 ust. 2  polegające na zmianie nazwy „Poczty Polskiej” na „Pocztę Polską S.A.”. Poza tym w pkt 5 dokonano zmiany brzmienia art. 49 ust. 2. W związku z tym, że w spółce nie będzie już funkcjonowała Rada Poczty Polskiej, zachodzi konieczność wyeliminowania z przepisu zawartego w art. 49 ust. 2 zdania: „Ponadto operator publiczny dołącza opinię Rady Poczty Polskiej do projektu regulaminu lub projektu jego zmian.”. W pkt 6 natomiast po art. 52 dodano art. 52a, który przyznaje operatorom publicznym zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych prawo do otrzymywania z  budżetu państwa dotacji do działalności polegającej na świadczeniu tych usług, jeżeli ich świadczenie przynosi stratę. Prawo do ww. dotacji przysługiwało Poczcie Polskiej imiennie na podstawie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. W związku z komercjalizacją Poczty oraz faktem, że ustawa o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” straci moc obowiązującą, przepisy te przeniesiono do projektu ustawy. Zasady wyliczenia kwoty dotacji, w tym ustalenia wysokości kosztów świadczenia usług powszechnych, są uregulowane, poza tym artykułem, również w przepisach art. 52 ust. 1 ustawy – Prawo pocztowe oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu podziału kosztów operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe (Dz. U. Nr 232, poz. 2327). Przepisy te (w § 2 ust. 2) gwarantują uwzględnienie jedynie uzasadnionych kosztów świadczenia usług powszechnych.

Jednocześnie w związku z liberalizacją rynku usług pocztowych przyznano prawo do ww. dotacji wszystkim operatorom publicznym zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. W obecnym stanie prawnym jedynym operatorem publicznym zobowiązanym do świadczenia takich usług jest Poczta Polska, jednak nie można wykluczyć sytuacji, że w przyszłości obowiązek taki zostanie nałożony na innego operatora.

Rozdział 8 (art. 29 i 30) zawiera przepisy przejściowe i końcowe.

Art. 29 ust. 1 projektowanej ustawy pozbawia mocy prawnej ustawę z dnia 30  lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”. Ww. ustawa przestanie obowiązywać z dniem wykreślenia Poczty Polskiej z rejestru przedsiębiorstw państwowych, z wyjątkiem przepisów art. 15a-15c i art. 41, które zachowają moc jeszcze przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej  ustawy.

Przepisy art. 15a-15c i art. 41 stanowią podstawę uregulowania praw majątkowych w odniesieniu do nieruchomości przejętych przez Pocztę Polską po państwowej jednostce organizacyjnej Polska Poczta, Telegraf i Telefon. Aktualnie na mocy tych przepisów toczy się wiele postępowań i do ich ostatecznego zakończenia, ze względu na długotrwałe procedury, jest konieczne utrzymanie w  mocy ww. przepisów przez okres co najmniej 3 lat. 

Art. 29 ust. 2 określa, że do czasu wykreślenia Poczty Polskiej w KRS z rejestru przedsiębiorstw państwowych i wpisu do rejestru przedsiębiorców Poczta Polska działa na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”.

Art. 30 określa termin wejścia w życie ustawy. Przewidziano 30-dniowy termin na wejście w życie postanowień ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 20, 22, 24-28,  które wejdą  w życie z dniem wpisania Spółki do rejestru przedsiębiorców.

 

 

 


Ocena skutków regulacji

 

 

1.     Podmioty, na które oddziałuje ustawa

Podmiotem, do którego ustawa będzie miała wyłączne zastosowanie, jest państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”.

 

2.       Konsultacje społeczne

W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany organom p.p.u.p. „Poczta Polska”, tj. Dyrektorowi Generalnemu oraz Przewodniczącemu Rady Poczty Polskiej.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o  związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) projekt ustawy został skierowany do zaopiniowania przez organizacje związkowe posiadające reprezentatywność w rozumieniu ustawy z dnia 6  lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych (NSZZ „Solidarność”, OPZZ i Forum Związków Zawodowych), a także do organizacji związkowych posiadających reprezentatywność w rozumieniu Kodeksu pracy oraz do wszystkich pozostałych organizacji związkowych działających w Poczcie Polskiej. Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o  działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

W ramach konsultacji opinię wyrazili: Dyrektor Generalny Poczty Polskiej, Rada Poczty Polskiej, OPZZ, Sekretariat Łączności NSZZ „Solidarność”, Forum Związków Zawodowych oraz działające w Poczcie Polskiej: Federacja NSZZ Pracowników Łączności w Polsce i zrzeszona w niej Federacja NSZZ Pracowników Transportu Samochodowego Łączności w Polsce oraz NSZZ Listonoszy Poczty Polskiej, który to związek zawodowy nie przedstawił opinii w zakresie merytorycznym, a jedynie poinformował, że projekt odrzuca,     i  ostrzegł, że zwróci się do posłów Rzeczypospolitej Polskiej o zablokowanie w Sejmie ustawy o  komercjalizacji p.p.u.p. „Poczta Polska”.

Opinie przedstawione przez ww. podmioty, dotyczące  poszczególnych przepisów projektu ustawy, zostały przeanalizowane i te, które wskazywały na niejasność przepisów lub wątpliwości interpretacyjne, zostały uwzględnione przy opracowywaniu projektu ustawy. Część opinii dotycząca propozycji uregulowania w projekcie ustawy sprawy trybu przyszłej prywatyzacji i  związanego z tym prawa pracowników do nieodpłatnego nabycia do 15 %  akcji, a  także gwarancji socjalnych, nie mogła być wzięta pod uwagę, ponieważ materia ta, zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 11 kwietnia 2006 r. koncepcją dwuetapowego przekształcenia własnościowego Poczty Polskiej i założeniami do niniejszej ustawy wykracza poza przedmiot regulowany w niniejszej ustawie, który dotyczy wyłącznie komercjalizacji Poczty Polskiej. Stanowisko ministra właściwego do spraw łączności wobec tych opinii zostało przekazane zainteresowanym stronom (Dyrektorowi Generalnemu Poczty Polskiej, OPZZ i Sekretariatowi Łączności NSZZ „Solidarność” w pismach z dnia 6 października 2006 r., Przewodniczącemu Rady Poczty Polskiej w piśmie z  dnia 11 października 2006 r. oraz Forum Związków Zawodowych w piśmie z  dnia  13 października 2006 r.). Odbyło się także (w dniu 31 października 2006 r.) spotkanie ministra właściwego do spraw łączności z przedstawicielami związków zawodowych działających w Poczcie Polskiej, podczas którego zostały omówione problemy wyrażone w przedłożonych opiniach.

Do byłego Ministerstwa Transportu nie wpłynęło żadne zgłoszenie ze strony podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa, zainteresowanych pracami legislacyjnymi nad projektem ustawy. 

W związku ze wznowieniem przez Ministerstwo Infrastruktury procesu legislacyjnego nad projektem ustawy, który uległ zawieszeniu na skutek samorozwiązania Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej V Kadencji, w dniach 21 i 24 stycznia 2008 r. odbyły się trzy spotkania ministra właściwego do spraw łączności z organizacjami związkowymi działającymi w Poczcie Polskiej,  w   tym  z  dwoma  posiadającymi  reprezentatywność   w   rozumieniu ustawy  z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych, podczas których związki zawodowe poinformowały, że podtrzymują swoją opinię wyrażoną wcześniej, dotyczącą  zawarcia w ustawie regulacji dotyczących sprawy przyszłej prywatyzacji, prawa pracowników do nabycia akcji, gwarancji socjalnych dla pracowników, ochrony prawnej dla pracowników przysługującej funkcjonariuszom publicznym, prawa nieograniczonego używania oznak i pieczęci z wizerunkiem orła oraz określenia właściwości miejscowej sądów.  Ministerstwo Infrastruktury podtrzymuje prezentowane wcześniej przez byłe Ministerstwo Transportu stanowisko, że brak jest uzasadnienia merytorycznego i prawnego do uwzględnienia ww. postulatów związków zawodowych.

 

3.     Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i  budżet samorządu terytorialnego

Ustawa nie wpłynie w znaczący sposób na finanse publiczne. P.p.u.p. „Poczta Polska” jest od 1998 r. przedsiębiorstwem rentownym, samofinansującym swoją działalność, a celem komercjalizacji jest dostosowanie tego podmiotu do funkcjonowania w warunkach pełnej konkurencji, czyli stworzenia warunków  dalszego rozwoju i poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki. Biorąc jednakże pod uwagę różnice w czasie pobierania na rzecz Skarbu Państwa wpłat z zysków przedsiębiorstw państwowych (miesięcznie) w stosunku do pobierania dywidendy spółki akcyjnej (raz w roku po zatwierdzeniu podziału wyniku finansowego netto) oraz że suma wpłat miesięcznych dokonywanych przez Pocztę Polską jest w ostatecznym rozrachunku znacznie wyższa od kwoty należnej i budżet państwa dokonuje zwrotu nadpłaty, to w  efekcie tej zmiany wzrosną przychody finansowe Spółki w związku z dłuższym okresem dysponowania pieniądzem (kwotą ok. 800,0 tys. zł), którym dotychczas dysponował budżet państwa. Relacje te dotyczą wszystkich zyskownych przedsiębiorstw państwowych podlegających komercjalizacji, które regularnie odprowadzają 15 % wypłatę z zysku do budżetu państwa.

Z ustawą wiążą się natomiast koszty pośrednie tj. koszty wprowadzenia regulacji i koszty funkcjonowania regulacji, które poniesie państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”. W pierwszej grupie przewiduje się szereg kosztów związanych z przygotowaniem przedsiębiorstwa do komercjalizacji. Są to m.in.: koszt sporządzenia bilansu zamknięcia i  otwarcia, koszty inwentaryzacji majątku, koszty związane z gromadzeniem dokumentów niezbędnych do przygotowania kwestionariusza przedsiębiorstwa, koszty zmian w KRS  i inne koszty administracyjne. Szacuje się, że wyniosą one ok. 300,0 tys. zł. 

Do drugiej grupy kosztów wejdą wydatki związane z przygotowaniem i wysłaniem powiadomień do kontrahentów  Spółki, przygotowanie dokumentów kadrowych dla pracowników, wymiana pieczątek, przeszkolenie pracowników rachunkowości w zakresie sporządzania sprawozdań skonsolidowanych i inne. Przewiduje się, że wydatki te wyniosą ok. 1 200,0 tys. zł.

Biorąc pod uwagę, że koszty te stanowią ok. 0,025 % ogółu kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo, można stwierdzić, że regulacja nie ma istotnego wpływu na koszty podmiotu, którego dotyczy.

 

4.       Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki ma charakter długofalowy. Do momentu faktycznej (a nie tylko prawnej) liberalizacji rynku  nie wystąpią bezpośrednie skutki w obszarze konkurencyjności lub będą miały ograniczony zakres, jako że Poczta Polska S.A. nadal pozostaje  na rynku usług pocztowych jedynym operatorem publicznym ustawowo zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Obecnie na rynku tym funkcjonuje ok. 140 operatorów, którzy  działają w formie spółki, toteż Poczta Polska po przekształceniu w spółkę prawa handlowego będzie działała na tym rynku w takiej samej formie prawnej. Ponadto przekształcenie to poprawi możliwości zaciągania kredytów komercyjnych i emisji obligacji, która jest zakładana tylko w przypadku, gdyby Spółka miała trudności z uzyskaniem  długoterminowych kredytów w wysokości zapewniającej sfinansowanie nakładów inwestycyjnych. Usprawni też proces decyzyjny. W p.p.u.p. „Poczta Polska” niektóre decyzje nie mogą być podejmowane przez kadrę zarządzającą, a są podejmowane w wyniku konsultacji z organem nadzorczym, co wydłuża ten proces i znacząco spowalnia zdolności Poczty Polskiej do szybkiego reagowania na działania konkurencji.

 

 

5.       Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy. Wszyscy pracownicy p.p.u.p. „Poczta Polska” staną się pracownikami Spółki, a  zmniejszenie zatrudnienia będzie ograniczało się do naturalnych odejść pracowników na emerytury i renty.

 

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Proponowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w  przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.

Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.