Deklaracja dostępności
Kancelaria Sejmu zobowiązuje się zapewniać dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego www.sejm.gov.pl.
Data publikacji strony internetowej pod ww. adresem: 1994.
Data publikacji strony internetowej w obecnej wersji: 30.10.2011.
Strona jest na bieżąco rozbudowywana i modernizowana.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
W szczególności:
- jest wyposażona w przyciski umożliwiające zmianę wielkości wyświetlanego tekstu i odstępów między wierszami oraz kolorów tła i czcionki napisów;
- struktura nagłówków została ujednolicona;
- stosowany kod html został przejrzany i zoptymalizowany;
- transmisje bezpośrednie i archiwalne z posiedzeń Sejmu zawierają transkrypcję na polski język migowy;
- wybrane nagrania archiwalne z posiedzeń komisji sejmowych oraz innych wydarzeń odbywających się w budynkach Sejmu są udostępniane wraz z napisami; ta funkcjonalność jest obecnie intensywnie testowana i po zakończeniu testów będzie sukcesywnie uruchamiana dla wszystkich prowadzonych transmisji;
- została wprowadzona możliwość definiowania opisu alternatywnego dla prezentowanych w serwisie fotografii; te z nich, które nie są obrazami powtarzalnymi (na przykład: sala posiedzeń, posiedzenie Sejmu, posiedzenie komisji sejmowej), mogą być o taki opis uzupełniane.
Niedostępne elementy i treści
- Część materiałów filmowych (nagrania posiedzeń komisji sejmowych) nie zawiera transkrypcji na polski język migowy ani napisów, ale dla wszystkich posiedzeń jest sporządzony i opublikowany tekstowy zapis stenograficzny, co pozwala na dokładne zapoznanie się z ich przebiegiem.
- Obecny serwis www.sejm.gov.pl jest trzecim od ponad 27 lat jego wydaniem, zawiera dokumenty wytwarzane od roku 1989, na długo przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej. Stąd wynika ich niepełne dostosowanie do współczesnych standardów.
Aplikacje mobilne
Kancelaria Sejmu nie utrzymuje ani nie rozwija aplikacji mobilnych dostępnych dla użytkowników zewnętrznych.
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 30.01.2025.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Data ostatniego przeglądu deklaracji: 27.02.2025.
Na tej stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Jeżeli na tej stronie internetowej napotkali Państwo problemy, które wynikają z niespełnienia wymogów dostępności cyfrowej, prosimy o zgłoszenie tego do sekretariatu Biura Komunikacji Społecznej.
Zgłoszenia można dokonać poprzez:
formularz kontaktowy: https://sejm.gov.pl/sejm10.nsf/contact.xsp
mailowo: dostepnosc@sejm.gov.pl lub telefonicznie: +48 22 694 18 19.
W zgłoszeniu należy podać:
- imię i nazwisko;
- dane kontaktowe (np. numer telefonu, adres e-mail);
- pełny adres strony internetowej, na której występuje sygnalizowany problem;
- szczegółowy opis problemu oraz postulowany sposób jego rozwiązania.
Ochrona danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r., s. 1) – zwanego dalej „RODO”, Kancelaria Sejmu przedstawia poniższe informacje:
- administratorem danych osobowych jest Kancelaria Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych: korespondencyjnie – Inspektor Ochrony Danych Kancelarii Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa; e-mail – iod@sejm.gov.pl;
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do uzyskania żądanych informacji oraz podjęcia przez Kancelarię Sejmu stosownych działań;
- dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu obsługi wniosków i skarg dotyczących dostępności w związku z realizacją obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO) i mogą być udostępniane innym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa;
- dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania oraz przez czas określony w przepisach o archiwizacji;
- każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do sprostowania swoich danych osobowych, w zakresie wynikającym z przepisów – prawo do usunięcia swoich danych osobowych, jak również prawo do ograniczenia przetwarzania;
- każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli jej zdaniem przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy prawa.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Na Państwa zgłoszenie odpowiemy najszybciej, jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli dany termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy o tym – podamy wówczas nowy termin poprawienia zgłoszonych przez Państwa błędów lub przygotowania danych informacji w alternatywny sposób. Nowy termin nie będzie dłuższy niż dwa miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub żądanych treści, zaproponujemy dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli nasze działania nie będą zadowalające, mogą Państwo złożyć skargę. Można ją przesłać w szczególności do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
W zarządzie Kancelarii Sejmu znajduje się 21 budynków (A, B, C-D, E-F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, O, P, R, S, T, U). Część z nich pełni funkcje wyłącznie techniczne.
Budynki użytkowane przez Kancelarię Sejmu są położone w trzech lokalizacjach, obejmujących:
- Kompleks budynków sejmowych, w tym budynki zabytkowe, przy ul. Wiejskiej 4/6/8, (bud. A, B, C-D, E-F, G, H, I, J, K, N i S), budynek przy ul. Wiejskiej 1 (bud. U) oraz część budynku przy ul. Frascati 2 (bud. P) – tworzą one funkcjonalnie jeden kompleks i znajdują się blisko siebie.
- Budynek przy ul. Ludnej 4a (bud. T).
- Budynek przy ul. Zagórnej 3 (bud. M).
Ad 1. Budynki A, B, C-D, E-F, G, H, I, J, K, N i S
Lokalizacja
- Budynki A, B, C-D, E-F, G, H, I, J, K, N i S będące w trwałym zarządzie Kancelarii Sejmu znajdują się przy ul. Wiejskiej 4/6/8 w Warszawie, w zabytkowym kompleksie budynków sejmowych.
Prowadzą do nich następujące wejścia główne:
- do bud. A – wejście B II;
- do bud. B – wejście B II;
- do bud. C-D – wejście C I;
- do bud. E-F – wejście F I;
- do bud. G – wejście G I;
- do bud. H – wejście H I;
- do bud. I – wejście C I;
- do bud. J – wejście C I;
- do bud. K – wejście K V;
- do bud. N – wejście N I;
- do bud. S – wejście S I.
Wejścia do budynków są oznaczone tabliczkami informacyjnymi zlokalizowanymi bezpośrednio nad wejściem lub obok niego (brązowe tabliczki wzorowane na systemie miejskim). W przypadku konieczności uzyskania dodatkowych informacji należy skontaktować się z najbliższym funkcjonariuszem Straży Marszałkowskiej. Na parterze budynku C-D, w pobliżu wejścia C I, przy szatni głównej znajduje się krzesło ewakuacyjne oraz makieta tyflograficzna odwzorowująca Salę Posiedzeń Sejmu.
W przypadku nieprawidłowo zaparkowanego samochodu na terenie Sejmu (zastawienie chodnika, przejścia) prosimy o kontakt:
- w godzinach 8.00–16.00 – z sekretariatem Biura Komunikacji Społecznej: tel. +48 22 694 18 19 lub poprzez wysłanie SMS (telefon stacjonarny posiada funkcję odtworzenia wiadomości SMS);
- po godzinie 16.00 – z Dowódcą Zmiany Straży Marszałkowskiej: +48 22 694 20 62.
-
Budynek U Kancelarii Sejmu znajduje się przy ul. Wiejskiej 1.
Wejściem głównym do niego jest wejście z poziomu chodnika U I, które ma szerokość 93 cm.
Przy wejściu do budynku (po prawej stronie) jest zamontowany system powiadamiający funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej o konieczności otwarcia wejścia dla osoby ze szczególnymi potrzebami. Jest to dzwonek zainstalowany na wys. 100 cm od poziomu chodnika.
Na V piętrze budynku znajduje się krzesło ewakuacyjne. Budynek jest połączony przejściem z budynkiem K.
- Budynek P, będący we współzarządzie Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu oraz Kancelarii Prezydenta (część piętra III oraz piętra IV i V), znajduje się przy ul. Frascati 2. Wejściem głównym do budynku jest wejście C I, od ul. Senackiej, które ma szer. 82 cm.
Mapy rozmieszczenia budynków w kompleksie budynków sejmowych uwzględniające udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami znajdują się przy Dziale Przepustek Straży Marszałkowskiej przy ul. Wiejskiej 4/6/8, przy wejściach od ul. Górnośląskiej, od ul. Maszyńskiego oraz od al. Na Skarpie w Warszawie, a także na stronie Sejmu https://sejm.gov.pl w zakładce Kancelaria Sejmu / Kompleks budynków Sejmu i Senatu.
Dojazd środkami transportu publicznego
Najbliżej zlokalizowane przystanki środków transportu publicznego:
- ul. Górnośląska (Wiejska 01): autobusy linii 107, 159;
- ul. Górnośląska (Wiejska 02): autobusy linii 107, 159;
- pl. Trzech Krzyży 01: autobusy linii 116, 118, 166, 180, 503, E-2;
- pl. Trzech Krzyży 02: autobusy linii 108, 116, 118, 166, 180, 503, 517, E-2;
- pl. Trzech Krzyży 03: autobusy linii 127, 131, 171, N33, N83;
- pl. Trzech Krzyży 04: autobus linii 116, 127, 131, 171, N33, N83;
- pl. Trzech Krzyży 05: autobus linii 108;
- pl. Trzech Krzyży 06: autobus linii 517.
Ciągi komunikacyjne są równe i pozbawione przeszkód. Niekiedy zawężają je nieprawidłowo zaparkowane samochody na odcinku od pl. Trzech Krzyży do wejścia na teren pozostający w zarządzie Kancelarii Sejmu.
Dostępność wejścia, wind, schodów, pomieszczeń, wjazdu na teren i przechodzenie przez obszary kontroli
Dokumenty uprawniające do wejścia i wjazdu na teren Kancelarii Sejmu wydaje Straż Marszałkowska. Dział Przepustek Straży Marszałkowskiej znajduje się przy ul. Wiejskiej 4/6/8 w Warszawie.
Przy wejściu do Działu Przepustek znajduje się pochylnia o wym.: szer. 126 cm, kąt nachylenia 4,5%, w budynku natomiast jest pochylnia o wym.: szer. 115 cm, kąt nachylenia 9,32%. Drzwi do Działu Przepustek są otwierane manualnie.
W Dziale Przepustek są zapewnione:
- zdalny dostęp do tłumacza polskiego języka migowego,
- telefon komórkowy do komunikacji SMS/MMS.
Wstęp z psem asystującym
Prawo do wejścia na teren Sejmu przysługuje osobom korzystającym z pomocy psa asystującego i posiadającym stosowną przepustkę.
Budynki kompleksu parlamentarnego
Wejścia do budynków są dostosowane dla osób ze szczególnymi potrzebami. Budynki są wyposażone w pochylnie zgodne z poniższym wykazem:
- wejście bud. B II: szer. 120 cm, kąt nachylenia 6% i 2,4%, automatyczne otwieranie drzwi;
- wejście G III do bud. G: szer. 122 cm, kąt nachylenia 6%, dodatkowo przy wejściu zamontowany jest domofon;
- wejście S I do bud. S: szer. 144 cm, kąt nachylenia 4,16%;
- wejście H II do bud. H: szer. 93 cm; kąt nachylenia 3,49%;
- dodatkowo pochylnie niwelujące różnice wzniesień terenu, w tym krawężników;
- przejście pod bud. F (przy windzie bud. H): szer. 120 cm, kąt nachylenia 10%;
- przejście między bud. DC-G/F: szer. od 118 cm do 123 cm, kąt nachylenia od 2 stopni do 6,4 stopni.
Ponadto budynki są wyposażone w:
- windy z przyciskami ze znakami wyczuwalnymi dotykiem oraz opisanymi alfabetem Braille’a;
- windy o udźwigu:
- w bud. B udźwig windy to 825 kg / 11 osób; najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym w windzie jest na wysokości 122 cm; panel przywołania windy znajduje się na wysokości 112 cm; winda posiada dodatkowo także dźwiękowy system informacyjny;
- w bud. E-F – udźwig 1000 kg / 13 osób; najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym – wys. 129 cm; panel przywołania windy – wys. 125 cm;
- w bud. F – udźwig 500 kg / 6 osób; najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym – wys. 135 cm; panel przywołania windy – wys. 140 cm;
- w bud. C-D – udźwig 630 kg / 8 osób; najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym – wys. 132 cm; panel przywołania windy – wys. 132 cm;
- w bud. P – udźwig 630 kg / 8 osób; najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym – wys. 117 cm; panel przywołania windy – wys. 104 cm;
- w bud. S – udźwig 630 kg / 8 osób, najwyżej umieszczony przycisk na panelu sterującym – wys. 121 cm; panel przywołania windy – wys. 110 cm;
- automatycznie otwierane drzwi w wejściach głównych do bud. B II i G I;
- toalety dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- schody prowadzące na wszystkie kondygnacje budynków;
- przed bud. K są dwa progi o wysokości odpowiednio 2,5 cm i 2,8 cm.
Dostępność parkingu
Na terenie kompleksu budynków sejmowych jest wydzielonych 9 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami posiadających ważną kartę parkingową. Ponadto należy legitymować się dokumentem uprawniającym do wjazdu na teren kompleksu budynków sejmowych.
Ad 2. Budynek przy ul. Ludnej 4a (budynek T)
Lokalizacja
- Budynek będący w trwałym zarządzie Kancelarii Sejmu znajduje się przy ul. Ludnej 4a w Warszawie.
- Wejściem głównym do budynku jest wejście T I od ul. Ludnej o szer. 92 cm.
Dojazd środkami transportu publicznego
Najbliżej zlokalizowane przystanki środków transportu publicznego:
- ul. Ludna (Solec 01): autobusy linii 118, 127, 166;
- ul. Ludna (Solec 02): autobusy linii 118, 127, 166.
Ciąg komunikacyjny jest równy i pozbawiony przeszkód. Niekiedy zawężają go nieprawidłowo zaparkowane samochody.
Dostępność wejścia, wind, schodów, parkingu, wjazdu na teren i przechodzenie przez obszary kontroli
- Dokumenty uprawniające do wejścia i wjazdu na teren budynku wydaje Straż Marszałkowska. Dział Przepustek Straży Marszałkowskiej znajduje się przy ul. Wiejskiej 4/6/8 w Warszawie.
- Osoby wchodzące do budynku są poddawane kontroli bezpieczeństwa.
- Szerokość wejścia do budynku to 92 cm, próg wys. 2,9 cm.
- Drzwi są otwierane manualnie.
- W budynku dostępna jest platforma dla osób ze szczególnymi potrzebami.
- Toaleta jest dostosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
- Winda jest wyposażona w znaki wyczuwalne dotykiem oraz dodatkowo opisane alfabetem Braille’a. Posiada dodatkowo informacyjny system dźwiękowy. Udźwig: 1150 kg / 15 osób.
- Na drugim piętrze budynku jest dostępne krzesło ewakuacyjne.
- Schody prowadzą na wszystkie piętra budynku.
- W przypadku ewakuacji przeszkolony funkcjonariusz Straży Marszałkowskiej zapewnia ewakuację osoby ze szczególnymi potrzebami.
Na terenie wokół budynku jest wydzielone zadaszone miejsce parkingowe dla osób ze szczególnymi potrzebami posiadających ważną kartę parkingową. Ponadto należy legitymować się dokumentem uprawniającym do wjazdu na teren kompleksu budynków sejmowych.
Ad 2. Budynek przy ul. Zagórnej 3 (budynek M)
Lokalizacja
- Budynek będący w trwałym zarządzie Kancelarii Sejmu znajduje się przy ul. Zagórnej 3 w Warszawie.
- Wejściem głównym do budynku jest wejście M I od ul. Zagórnej.
Dojazd środkami transportu publicznego
Najbliżej zlokalizowane przystanki środków transportu publicznego:
- Górnośląska 01: autobusy linii 131, 171;
- Pomnik Sapera 01: autobus linii 185;
- Pomnik Sapera 02: autobus linii 185;
- Solec 01: autobusy linii 118, 127, 166;
- Solec 02: autobusy linii 118, 127, 166.
Dostępność wejścia, wind, schodów, wjazdu na teren i przechodzenie przez obszary kontroli
- Dokumenty uprawniające do wejścia i wjazdu na teren budynku wydaje Straż Marszałkowska. Dział Przepustek Straży Marszałkowskiej znajduje się przy ul. Wiejskiej 4/6/8 w Warszawie.
- Szerokość wejścia do budynku to 72,5 cm (po otwarciu drugiego skrzydła – 145 cm). Dostęp do wejścia z poziomu chodnika. Osoby wchodzące do budynku są poddawane kontroli bezpieczeństwa.
- W budynku jest dostępna platforma transportowa dla osób ze szczególnymi potrzebami. Platforma porusza się pomiędzy poziomem 0 i -1. Udźwig to 300 kg.
- Schody prowadzą na wszystkie kondygnacje budynków.
- W przypadku ewakuacji przeszkolony funkcjonariusz Straży Marszałkowskiej zapewnia ewakuację osoby ze szczególnymi potrzebami.