Kancelaria Sejmu jest urzędem służącym Sejmowi i jego organom w zakresie prawnym, organizacyjnym, doradczym, finansowym i technicznym. Stwarza posłom warunki do uczestniczenia w pracach Sejmu i jego organów oraz do wykonywania mandatu poselskiego w okręgu wyborczym. Służy klubom parlamentarnym, kołom i zespołom poselskim oraz posłom niezrzeszonym do działania w siedzibie Sejmu. Obsługuje również od strony prawnej i administracyjnej Zgromadzenie Narodowe.
Kancelaria Sejmu kieruje się przy wykonywaniu swoich zadań zasadą bezstronności.
Kancelarią Sejmu kieruje Szef Kancelarii Sejmu przy pomocy dwóch zastępców, dyrektora generalnego kierującego Gabinetem Marszałka Sejmu oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
Szef Kancelarii Sejmu podlega Marszałkowi Sejmu.
W skład Kancelarii Sejmu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Gabinet Marszałka Sejmu
- Biuro Prawne
- Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji
- Biuro Finansowe
- Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego
- Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej
- Biuro Obsługi Medialnej
- Straż Marszałkowska
- Sekretariat Posiedzeń Sejmu
- Biuro Legislacyjne
- Biuro Komisji Sejmowych,
- Biblioteka Sejmowa
- Biuro Komunikacji Społecznej
- Biuro Administracyjne
- Biuro Inwestycyjno-Techniczne
- Ośrodek Informatyki
- Biuro Obsługi Posłów
- Pion Ochrony
- Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
- Audyt Wewnętrzny
- Inspektor Ochrony Danych